Halloweenlistan 2013

Halloween-banner

Så var det dags igen. För fjärde året i rad kommer jag fira in hösttraditionen Halloween på min blogg genom att dela med mig av skräckfilmsrecensioner och annat skräckrelaterat material som jag själv föredrar att insupa under årets mest underbara – och samtidigt mest mörka, period.

Jag kommer även försöka återuppta min Nick Cave and The Bad Seeds-special som somnade in efter förra hösten, då denna grupp – utöver att vara mitt favoritband, också är idealisk under den ruggiga hösten. Läs det jag tidigare skrivit om dem här.

Som vanligt delar jag med mig av min egen lista över de filmer jag kommer försöka se under oktober månad och lite därtill. Alla kommer inte hinna med att ses, ännu färre kommer hinnas med att bli recenserade, men jag kommer göra så gott jag kan för att göra så gott man kan, eller vad man ska säga.

I övrigt kommer jag själv att njuta av löven, dom nakna träden, vinden och den kalla, gråa känslan som öppnar upp för vemod, svårmod, rädsla, skräck, galenskap… allt som talar om för oss att vi är levande, ungefär. Det bästa vi kan göra är att bemöta detta med fanan högt och med ett nyfiket fokus i blicken, vilket väl är min ursäkt för denna skräckfascination.

masque-du-demon-1960-15-g

Jag kommer lyssna på spökberättelser och halloween-tematisk musik, pynta min hemmiljö med ljus och lysande pumpor och givetvis damma av min Edgar Allan Poe-bibel för att verkligen svepa in mig bland svarta katter, symboliska korpar och omslutande kyrkogårdar.

En sak till… Jag kommer fokusera lite extra på den italienske filmskaparen och skräckfilmsvisionären Mario Bava under denna period, vilket kommer göra att hans filmer kommer få extra hög prioritering i recensionsstegen.

Få filmskapare har präglat det vi kallar för skräck såsom Bava om man så talar om gothisk skräck, surrealistiskt obehag, mordiska kriminalrysare eller renodlade slashers. Därför förtjänar han uppmärksamhet och uppskattning, vilket jag hoppas kunna ge i någon mån.

Trevlig höst, trevligt mörker och en glad halloween!

Rött = har sett i år

  1. Bride of Frankenstein (1935)
  2. Mario Bava-special: Black Sunday (1960)
  3. The Haunting (1963)
  4. Mario Bava-special: Black Sabbath (1963)
  5. Mario Bava-special: Kill, Baby… Kill! (1966)
  6. Spider Baby (1968)
  7. The Abominable Dr. Phibes (1971)
  8. Mario Bava-special: Bay of Blood (1971)
  9. Children Shouldn’t Play With Dead Things (1973)
  10. Mario Bava-special: Schock (1977)
  11. I Spit On Your Grave (1978)
  12. Cannibal Holocaust (1980)
  13. The Burning (1981)
  14. Basket Case (1982)
  15. Re-animator (1985)
  16. Trick or treat (1986)
  17. Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)
  18. The Exorcist III: Legion (1990)
  19. Hocus Pocus (1993)
  20. Masters of Horror: H.P. Lovecrafts Dreams in the Witch-House (2005)
  21. Creepshow 3 (2006)
  22. Hatchet II (2010)
  23. Let Me In (2010)
  24. V/H/S (2012)
  25. Sinister (2012)
  26. The Lords of Salem (2012)
  27. Evil Dead (2013)
  28. V/H/S/2 (2013)
  29. The Conjuring (2013)
  30. Crystal Lake Memories: The Complete History of Friday the 13th (2013)

3 reaktioner till “Halloweenlistan 2013”

  1. Trevligt, trevligt — ser särskilt fram emot nr 19 😉 Klart jag kommer att hänga här, nu när jag sett klart filmerna i mitt eget tema…

    1. Det låter bra! Hocus Pocus är en film som höjer ”myskvoten” och dom lustiga parallellerna med Rob Zombies Lords of Salem gör den extra intressant. 🙂 Även filmen Children Shouldn’t Play With Dead Things har en Rob Zombie-koppling då den tillhör hans favoritrysare…

  2. Pingback: Fredagsfemman # 90

Kommentera