Absurd Cinema är död, länge leve Cinema Absurd!


Filmbloggen Absurd Cinema läggs nu ned för gott. Jag har kommit till ett vägskäl där jag inte ser lika stort värde i filmrecensionen som skrivform. Det känns inte särskilt kreativt och jag vill från och med nu enbart fokusera på det kreativa i livet. Det är ren självbevarelsedrift. Jag kan nu känna mig alltmer fri i mitt kreativa skapande. 

Detta tillsammans med min befängda ovana att skapa större, textmängdmässigt ambitiösa men mindre läsbara texter och bloggprojekt gör att jag vill stänga av maskineriet. Alla startade bloggserier här – inklusive Twin Peaks, kommer aldrig fullföljas. Det enda som driver mig att fortsätta är tvångstankar på att fullfölja projekt jag startar, vilket är fel drift i livet. Tvångstankar ska dödas. Jag är en prokastrinerande individ, men det finns vägar även för mig. Ta dom små stegen, behåll fokus på det enda och gå aldrig emot din natur.

Den största insikten kring att frångå det djupgående och recensionsformatet är just nya Twin Peaks. Jag får inte ut mycket av åsikter och analyser av nya serien. Jag älskar den och ser den som ett litet barn med stora ögon. Jag lever i höjdpunkten av mitt liv! Jag behöver inte vända på varje sten kring serien på ett reflektionsmässigt plan. Diskussionen är enligt mig en belastning snarare än en tillgång. Det kan vara att jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag känner och tänker annorlunda inför hur konst och intressant film/TV-skapande ska upplevas och bearbetas helt enkelt. Analys är fantastiskt, men fokus förtjänar att ligga på upplevelsen, inte efterspelet. Det är min egen känsla. Konst talar så bra för sig själv. Jag behöver inte tvångsmässigt föra dess talan med det konkreta språket. Magi kvävs av det konkreta.

Därför har ett nytt filmbloggkapitel börjat i mitt liv och det heter Cinema Absurd. Yes, omvänt! Besök och följ gärna min nya blogg om du gillar att uppmärksammas om lite lite äldre film (ofta bortom mainstream) eller om du vill kunna läsa det koncisa kring intressant film på några få sekunder. 

På min nya blogg Cinema Absurd skriver jag nämligen jättejättekorta filmtips. En mening om filmen och en mening vad jag tycker om filmen. Mikrorecensioner. Jag skulle däremot snarare kalla det just ”filmtips”, för det är det som är min kvarvarande motivation till att fortsätta skriva. Jag vill uttrycka mig ansträngningslöst om alla intressanta filmer jag ser. Jag vill tipsa om filmerna jag ser, eftersom många av dom filmer jag ser tillhör en annan tid och förtjänar att lyftas, i en tid då filmbloggandet mest uppmärksammar nya och enligt mig ganska fantasilösa, trista filmer. Det finns så mycket intressant film under ytan!

Så välkommen till filmtipsbloggen https://CinemaAbsurd.Wordpress.Com i fortsättningen. Den uppdateras regelbundet och det har redan trillat in en hel del filmtips…

Absurd Cinema är död, länge leve Cinema Absurd. 


4 reaktioner till “Absurd Cinema är död, länge leve Cinema Absurd!”

  1. Japp håller med i mycket av det du säger. Gillar att diskutera film men har svårt att säga att detta är en bra resp dålig film då smaken, upplevelsen och känslan är individuell.
    Lycka till med nya bloggen.
    Twin peaks har jag dock hoppat orkade precis till hälften sedan fick det räcka för mig då det inte gav något längre.

    1. Precis. Då var nog Twin Peaks inget för dig – i nuläget. Vem vet var du är om 10-20 år. Det är min erfarenhet av utmanande saker. Det biter helt annorlunda en tid senare.

Kommentera