Queer Top 20 | #1. Fried Green Tomatoes (1991)

Gästbloggare Christer Hedström listar sina 20 personliga favoriter inom queerfilm.


#1. Fried Green Tomatoes (1991)

Stekta Gröna Tomater är en av mina tio favoritfilmer, och den är den enda av dem förutom Dödskallegänget och Stand by Me som inte hör till en serie av filmer (resten av min topp 10-lista består av Batman-, X-Men-, Terminator– och Teenage Mutant Ninja Turtles-filmer). Det här är en otroligt mysig film med underbart vacker musik och klockrent skådespeleri från alla involverade (Mary Stuart Masterson, Kathy Bates och Jessica Tandy är några som är värda att nämna). Den är även den sorgligaste filmen jag vet. Jag har sett den med många olika människor och varenda en av dem har gråtit (det gör även jag varje gång jag ser den).

Jag vill inte beskriva handlingen för det skulle bara förminska magin för den som ser den för första gången. Jag har rekommenderat den till flera personer som har avfärdat den direkt baserat på titeln, och det är synd, men så pass trångsynta människor skulle kanske inte uppskatta den i vilket fall. Filmen är baserad på boken Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe av Fannie Flagg och den gör mig stolt över att vara född 1991.

Christer Hedström


Christers kompletta lista och övriga texter även jag bidrar med i månadstemat 31 dagar av Queer hittas här.

Queerfilmstemat representeras av filmer innehållandes karaktärer och/eller beteenden som utmanar heteronormen. Queer-teman som homosexualitet, bisexualitet och könsidentitet eller könsuttryck tas i någon mån upp. 

Kommentera