Filmtoppen 2011

Här är min topplista över de bästa filmerna av de 60 jag sett av årgång 2011. Listan uppdateras allt eftersom jag ser nya filmer som lyckas kvalificera sig (framför allt har jag förhoppningar på Hugo, The Skin I Live In och A Separation).

Vissa av filmerna har jag recenserat och dessa är länkade härifrån, för dem som är intresserade av att höra närmare kritik på dessa filmer.

Top 10:

1. Drive
2. The Tree of Life
3. Shame (Ny)
4. Paradise Lost 3: Purgatory
5. Midnight in Paris
6. Moneyball
7. Take Shelter
8. We Need To Talk About Kevin (Ny)
9. Play (Ny)
10. The Girl with the Dragon Tattoo

Nästan där:

11. The Interrupters (Ner)
12. Tinker Tailor Soldier Spy
13. Jägarna 2
14. War Horse (Ny)
15. Warrior (Upp)
16. My Week With Marilyn (Ner)
17. X-Men: First Class
18. Melancholia
19. The Artist
20. Margin Call (Ny)
21. A Dangerous Method (Ny)
22. Rise of the Planet of the Apes (Ny)
23. The Descendants
24. 50/50
25. A Better Life
26. Hanna (Ner)
27. Martha Marcy May Marlene
28. The Help (Ner)
29. Woody Allen: A Documentary
30. Corman’s World: Exploits of a Hollywood Rebel (Ny)
31. 2 Steg från Håkan
32. The Iron Lady
33. Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (Ner)
34. Contagion
35. Crazy, Stupid, Love (Upp)
36. Sleeping Beauty
37. Red State
38. The Innkeepers (Ny)
39. J. Edgar
40. Rango
41. Carnage (Ny)
42. The Greatest Movie Ever Sold (Upp)
43. The Ides of March
44. Super 8
45. Bridesmaids
46. Kill List (Ny)

8 reaktioner till “Filmtoppen 2011”

  1. Känner till de flesta filmerna på din lista men har bara sett ungefär hälften så jag har många godbitar att se fram emot hoppas jag. Drive föll för mig pga för höga förväntningar. jag ska ta och se om den när det gått en tid och förhoppningsvis kommer jag att omdefiniera den. Tinker…. är bästa filmen än så länge från 2011 tycker jag.

    1. Ja, känns som att åtminstone var fjärde borde reagera så på Drive. Är alltid extra orolig när många andra börjar hylla en film och jag själv exempelvis ser den lite efter. Försöker alltid se de filmer jag tror ska vara bra vid tillfällen då jag inte ska hinna upptäcka vad andra tyckt, men som tur var såg jag Drive vid premiärtiden.

      Tinker Tailor Soldier Spy gillade jag mycket, men det var så mycket att ta in på första visningen att jag bestämde mig för att avvakta lite med hur fulländad den egentligen är tills jag sett den andra gången åtminstone. Det kan hända att en tiondeplats är i underkant och den har potential att stiga ett flertal placeringar…

  2. Hejsan. Kolla in min blogg imorgon då jag lägger upp min topp 10, fast det är en topp 15 plus de tio filmerna som nästan tog sig in på listan.

    Länkar till din blogg om det går bra?

    fripp21.blogspot.com

    1. Absolut, länka på! Länkar till din blogg också. 🙂

      Då ska jag gå in imorgon och kolla in din blogg mer definitivt. Ser vid en snabbtitt att du gillar bra musik och att även du fängslades av Take Shelter, som var en fantastisk upplevelse även för mig. Kommer vara en film jag ser om flera gånger i framtiden.

  3. Pingback: Filmåret 2011

Kommentera