Woody Allen DVD x 9

När jag var på bokrean förra veckan kunde jag inte endast hålla mig till bokköpandet, trots att det blev väldigt många av den varan. Jag plockade också på mig tre stycken Woody Allen-filmer från 90-talet då jag känner att det är en regissör värd att utforska djupare än vad jag gjort hittills. Ett beslut som särskilt blev högre efter att jag såg Woody Allen: A Documentary (2011) nyligen (klart sevärd!) och även givetvis med Midnight in Paris (2011) i färskt minne.

Ett givet köp jag nyligen gjorde på CDon var också DVD-boxen Woody Allen Collection, med sex stycken av hans framgångsrika filmer från 70-talet. Den kostade endast 239 kr vilket jag tycker är mycket prisvärt då guldkorn som både Bananas!, Annie Hall och Manhattan finns med där. Lite retsamt dock att inte Interiors ingick i boxen då det hader gjort 70-talssamlingen i stort sett komplett, men allt går ju inte att få.

Bullets over Broadway kommer också snart på posten då jag ville komplettera 90-talsperioden även med den. Så nu täcker min DVD-samling Woody Allen-filmer både 70-talet, 90-talet och 00-talet på ett klart godkänt sätt och ser fram emot hans 80-tal när jag har betat av några av de jag redan har!

13 thoughts on “Woody Allen DVD x 9”

  1. Allen går nästan alltid hem hos mig även om kanske bara sett en tredjedel av allt han gjort. det jag hitintills sett har hållt en mycket hög lägsta nivå.

    1. Ja, samma här, förutom att jag sett mycket mindre ändå. Men han går hem hos mig både i sättet och som filmskapare, vilket brukar vara två förutsättningar för att uppskatta hans filmer. Det låter ju ganska självklart nu när jag säger det, men det är inte många regissörer som är så personliga att om man ogillar mannen bakom kameran så faller filmerna han gör.

      Kanske är min högst personliga teori dock, för det finns kanske dem som Woody Allen går på nerverna, men som ändå gillar filmerna han gör. Kanske.

  2. Mycket bra köp! Speciellt de nya utgåvorna med pappfodral är väldigt fina. Lite surt att jag redan har både Celebrity och Mighty Aphrodite i de gamla utgåvorna. Men det gör inte så mycket, egentligen.

    Mer Woody till folket!

    1. Jag fick Bullets over Broadway på posten idag och märkte att den inte hade något pappfordral, vilket var lite synd. Den måste vara en av de äldre utgåvorna då, men gör ju inte så mycket som du säger. 🙂

      1. Filmen blir ju inte bättre för att den har ett sketet pappfodral runt sig. 😉

        Bullets är för övrigt en av få Allen som jag inte har sett. Har medvetet hållit på det tills min lilla genomgång når dit.

  3. Haha, nädå det var samlarinstikten som kickade in där. Sorry.

    Men faktum kvarstår, finns det en pappversion av en film som ska stå i samlingen i många, många år så är det ju lite av en utmaning och en boost för smalarsjälvkänslan att lägga vantarna på den.

    Kanske bara jag som är skadad. 🙂

    1. Ja, det är det. Nejdå, jag vill också ha den finaste utgåvan så länge pengarna samarbetar med mig. 🙂 Är till och med så pedantisk när det gäller inköp av filmer (eller böcker eller om det så är en aftonblaska) att jag ska ha det mest rena exemplaret utan minsta repa, kantstötning, dammkorn. Börjar alltid leta efter exet typ näst längst ner i högen då de brukar vara bäst bibehållna där. Nätinköpen kan gå mig på nerverna, när jag exempelvis får en box med minsta möjliga defekt.

      Så kanske är du skadad, men då är vi två. 🙂

  4. Skönt att höra, haha.

    Och ja nätinköpen är verkligen ett risktagande, finns ju inget värre än att få hem defekta utgåvor – speciellt när man ibland köper en sprillans ny film och den redan i fabriksplasten är sliten.

    Därför är det alltid trevligast att fysiskt gå och rota runt i gamla musik/film-affärer, då vet man vad man får och i vilket skick.

    1. Ja, att gå runt i välsorterade affärer kommer vara ett nostaligskt drömminne inom ett par årtionden. Speciellt för musiksamlandet är det ju så extremt mycket av charmen som går förlorad med avsaknade av fysiska exemplar, men hoppet står till vinylsamlarna och det är ett seglivat släkte som håller galaxen i balans än så länge. 🙂

Kommentera

