La La Land (2016)

la_la_land_ver2Genre: Musikal, Romantik, Dramedi
Produktionsland: USA
Manus:  Damien Chazelle
Regi:  Damien Chazelle
Längd:  128 min
Skådespelare: Emma Stone, Ryan Gosling, Rosemarie DeWitt, John Legend, Finn Wittrock, Tom Everett Scott, J K Simmons, Jessica Rothe, Sonoya Mizuno, Callie Hernandez, Josh Pence, Damon Gupton, Terry Walters, Reshma Gajjar, Valarie Rae Miller, John Hindman, Jason Fuchs

En jazzpianist och en aspirerande skådespelerska faller för varandra samtidigt som de försöker uppnå sina drömmar i världens underhållningshuvudstad.

lalaland-1

Två koppar kaffe är en kopp för mycket. En snedtripp på koffein försatte mig i manodepressivt tillstånd lagom till anhalten i La La Land. Vad som förväntades vara ett sprudlande kärleksbrev till musikalens Hollywood blev en känslomässig berg-och-dalbana på gränsen mellan Helvetet och lättsamhet. Filmen tänjde ut varje scen lite för länge, visade påfrestande ambivalens och avslutade med femton slut. Femton slut som fick mig att tro att jag fastnat i en filmisk LSD-tankeloop som aldrig ville upphöra.

Två koppar kaffe och La La Land fick mig att överväga om jag inte blivit sinnesjuk till slut. Detta vill jag uppleva igen, men aldrig mer med koffein i kroppen.

lalaland-3

Jag ratar för det mesta musikal då dom bara brukar bjuda på romantiska, naiva fantasier om kärlek och glädje. Det La La Land gör bra, som jag särskilt tänker på först så här i efterhand, är att ta detta koncept av romantiskt drömmande och både rannsaka det och vända ut och in på det. Det är en musikal som kritiserar det musikaler så ofta står för. Denna poäng gör filmen till något mer än ett mysigt kärleksbrev till dom romantiska drömmarna. Jacques Demys franska sockerbomb Les Demoiselles de Rochefort (1967) möter viktigpettern Birdman – The Unexpected Virtue of Ignorance (2014).

Det är en klämkäckt inslagen örfil som viftar utan att bestämma sig för vem den vill slå eller när den ska sluta. En emotionellt instabil borderline-musikal med extra allt av sött och salt.

lalaland-2

Betyg:
4 – Atmosfär
2 – Dramaturgi
2 – Dialog
4 – Skådespelare
4 – Produktionsdesign (mise-en-scène – scenografi, yta, tempo)
4 – Foto
4 – Musik
4 – X-faktor (det där obeskrivbara som håller genom tid och rum)
4 – Lekfullhet (experimentiell lust)
3 – Omtittningsvärde
————
35/50 – Totalt

Popcorn-betyg-6


la_la_land_ver4_xlg

La La Land hade premiär på bio i Sverige tidigare ikväll. Filmen löper amok hos kritikerna och på årets filmgalor (7 Golden Globes! 14 oscarsnomineringar!) vilket säger något om filmens förmåga att beröra nutidens nostalgijagande lyckosökare. Var det bara jag som vandrade ut ur bion med en rejäl klump i bröstet? Men ååh vad jag är förälskad i ”ledmotivet” – det goslingväsande, bitterljuva ”City of stars”, värdig att sätta ton till den gyllene soltimmen som fyller hjärtat på vägen hem, i den kaliforniska sommarnattens överträde in i morgonljuset.

Fler filmspanare som skrivit om filmen finner du här…

Jojjenito
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Movies – Noir
Filmnight

Filmparadiset

8 reaktioner till “La La Land (2016)”

  1. Så jävla välregisserad. Den där långa 7-8 minuter utan några cuts när dom dansar i natten uppe på kullen, så jävla bra.

    Har helt och hållet missat den här bloggen, jag lägger till dig på min blogglista!

    1. Och inledningen sedan. Det är en tekniskt svettigt välregisserad scen. Satt inledningsvis och tänkte ”varför ljussätter dom inte mer i karaktärernas ansikten så jag ser vad dom känner”, men förstod sedan att dom förståeligt nog lade fokus på att sätta känslan den oerhört massiva, synkroniserade koreografin först och främst. 🙂 Du är välkommen tillbaka!

  2. Du verkar haft en kämpig och splittrad filmupplevelse. Min var kanske lite lugnare. 😀

    Jag gillade att filmen tar musikalgenrens vanligaste trope, den om det romantiska paret och att deras kärlek övervinner allt, och ställer den på sitt huvud. Tycker att det är festligt att denna film har ett sorgligt slut, mitt i allt sjungande och dansande. Ger mig liknande känsla i slutet som från Demy’s Les parapluies de Cherbourg.

    1. DU gillar exakt det JAG gillar med filmen. Ska se om den nästa vecka så jag fått en mer samlad bedömning av filmen. Lite väl mycket succé över nomineringskavalkaden till Oscarsgalan, men jag har inget direkt ont att säga om filmen. Den är bra men inte riktigt i toppen för mig.

  3. Det verkar ha varit en rejäl filmresa du fick komma ut på. Det skulle vara mycket spännande att få se en uppdatering när du har sett om filmen under andra omständigheter 🙂 Ju mer jag tänker på La La Land, desto mer imponerad blir jag av dess uppbyggnad i tempo och perspektiv. Soundtracket är underbart.

Kommentera