Årets bästa filmer 1976

Dags att sammanfatta filmåret 1976 med en topplista. Ett mycket starkt filmår. Det sista stora andetaget från Hollywoods nya filmvåg innan blockbustervågen tog över filmklimatet med monstersuccén Star Wars året därpå. Filmvärlden blev sig aldrig lik igen. Här är mina favoriter från 1976 samt lite smått och gott utan större krusiduller.


Filmer som kan platsa när jag sett dem:

Filmer som kan platsa när jag sett dem: Ansikte mot Ansikte, L’Argent de Poche / Small Change, Cría Cuervos, The Killing of a Chinese Bookie, Drömmen om Amerika, Bugsy Malone, Alice Sweet Alice, Ai no korîda / In the Realm of the Senses, Mr. Klein, The Shootist, Burnt Offerings, Family Plot, The Marathon Man, Un Enfant dans la Foule / A Child in the Crowd, Salon Kitty, La Casa Dalle Finestre Che Ridono / The House with the Laughing Windows, Bound for Glory, Futureworld, Car Wash, Grizzly, 1900, The Disappearance of Aimee, Black and White in Color, Logan’s Run, Silent Movie, The Last Tycoon, Mado, The Pink Panther Strikes Again, King Kong


Inte riktigt där (bäst till sämst):

Inte riktigt där (bäst till sämst): The Missouri Breaks, The Little Girl Who Lives Down the Lane (läs recensionen), The Outlaw Josey Wales, Obsession, The Town That Dreaded Sundown (läs recensionen), Les Douze Travaux d’Astérix / Asterix 12 Stordåd, The Enforcer, Je t’Aime, Moi Non Plus, Alice in Wonderland: An X-Rated Musical, Die Marquise von Sade / Doriana Grey (läs recensionen)


Topplistan:

10. Mannen på Taket

Kommissarie Beck och hans assistent Rönn får hand om ett mord som begåtts på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm. Den mördade visar sig vara polis och utredningen som följer visar också att offret var en synnerligen otrevlig person. Genom kårandan inom polisen har han flera gånger räddats från prickningar för övergrepp.

Bo Widerbergs långsamma vardagsputter mitt i allt raffel är genialiskt.


9. Rocky

En bortkommen, fattig boxare får chansen att gå upp i en match om världsmästartiteln. Men priset för framgångar kan komma att stå honom väldigt dyrt.

KLASSIKER med stora bokstäver. Jag föredrog 2:an när det stod mellan den och den här som ung. Visar att Rocky gav mersmak och ett antal uppföljare i Stallones katalog kan kommersiella filmbranschen bara instämma.  Ingen får glömma att Sylvester Stallone skrev det oscarsnominerade manuset.


8. Le Locataire / The Tenant / Hyresgästen

En man hyr en lägenhet i Paris. Han får veta att kvinnan som tidigare bott där försökt begå självmord och är döende. Mannen kan inte släppa tanken på detta och det driver honom till vansinne.

Så mycket med denna skriker ”Jimmy-film”; surrealistisk historia baserad på surrealistisk bok av surrealistisk författare (Roland Topor). Roman Polanski regisserar (och spelar huvudrollen) och allt är ruggigt och med den så patenterade Polanski-paranoian. Jag är paranoid i sinnet, en ensam typ som mestadels trycker i min egen lägenhet. Jag känner inte mina grannar och jag hoppar till på kvällarna när det låter på andra sidan väggen. Jag älskar det mesta av Polanski, det går knappast att klargöra bättre.

Men The Tenant (engelska titeln) blev väldigt seg och sömnig när jag såg den för ett knappt tiotal år sedan. Stunden har helt klart kommit för mig att ge den en ny chans. Frustrerande att filmen inte getts ut på officiell blu-ray, med både det franska originalljudet och den amerikanska dubbningen.


7. All the President’s Men

Carl Bernstein och Bob Woodward var Washington Post-journalisterna som 1972 började undersöka ett inbrott i demokraternas valhögkvarter Watergate. Trots påtryckningar att de inte borde fortsätta undersökningen, både från sin redaktör och från regeringen, fortsätter de. Det visar sig att det finns ett samband mellan inbrottet, CIA och president Nixon.

Legendariske cinematografen Gordon Willis (Manhattan, Gudfadern m.m.) drar verkligen i alla tåtar för att göra denna välskrivna ”papper & kontor”-film värdig den filmiska bioduken och han LYCKAS!! Studera fotot nästa gång du ser alla journalisters journalistfilm Alla Presidentens Män.


6. Carrie

Skolflickan Carrie har en övernaturlig förmåga som innebär att hon kan flytta saker med hjälp av tankekraft. Detta leder till en katastrof för hennes plågoandar… Baserad på romanen ”Carrie” av Stephen King från år 1974.

I never dreamed someone like you could love someone like me. Läs recensionen av Carrie här.


5. The Omen

Den amerikanske ambassadörens fru föder ett dödfött barn. Utan att berätta det för sin fru byter ambassadören ut barnet mot ett annat. Några år går och sedan börjar några hemska dödsfall att inträffa. Det visar sig att barnet är antikrist och kan endast dö av de sju knivarna från Meggido.

The Omen blir bara bättre och bättre med åren enligt mig. Ett av filmhistoriens bästa ledmotiv. Och har inte Damien lite samma kaxiga glimt i ögat som Donald Trump? Delar bokstavsantal i för- respektive efternamn samt initialer gör dom också. Donald Trump. Damien Thorn. Ruggigt…


4. The Man Who Fell to Earth

Thomas Jerome Newton är en humanoid alien som kommer till jorden för att skaffa vatten. Han startar ett högteknologiskt företag för att skaffa de miljarder som krävs för att bygga ett rymdskepp för hemresan. Så träffar han Mary-Lou, en flicka som blir kär i honom.

Suggestiv stämning. Magisk klippning. En influensraket. David Bowie. Läs för all del recensionen.


3. Assault on Precinct 13

Ett hänsynslöst gatugäng i Los Angeles förklarar krig mot polisen efter ett blodigt bakhåll, med flera dödsfall. Sammanstötningen kulminerar när den nedläggningsklara polisstationen i distrikt 13 utsätts för en attack utan motstycke, med bara en handfull poliser att försvara den. Tidigare har även en fångtransport anlänt till stationen, med några av de farligaste brottslingarna i staden.

Wow Wow Wow WOOOW! Läs min recension som kommer närmaste dagarna.


2. Taxi Driver

Jag kände mig alienerad från mina vänner när jag hade visat dom Taxi Driver. Läs min recension som kommer närmaste dagarna.


1. Network

Satir om en man – Howard Beale, som är på väg att få sparken som nyhetsankare på TV. När han får reda på detta löper han amok och börjar förklara sitt missnöje med världen i allmänhet och livet i synnerhet för hela USA. Och han gör det live under sin nyhetssändning.

Network var som en livsomvälvande uppenbarelse för mig. Läs recensionen som kommer närmaste dagarna.


Läs nu vad övriga filmspanare fällde för domar om filmåret 1976. Du hittar alla listorna på listan här under. Så himla många ”F”-bloggar.

Jojjenito
Movies-noir
Film & Media
Filmitch
Fripps Filmrevyer
Filmfrommen
Flmr
Fiffis Filmtajm

7 reaktioner till “Årets bästa filmer 1976”

  1. Trevligt att se din lista 🙂 En titt på din lista:

    10. Mannen på taket – Med på min lista. 4/5

    9. Rocky – Klassiker är det allt, men inte en personlig favorit. +3/5

    8. Le locataire – Med på min lista. Gillar denna Polanski och min favorit i lägenhetstrilogin. 4/5

    7. All the President’s Men – Med på min lista. Håller med om att fotot inte ska underskattas, precis som i de två övriga delarna i paranoiatrilogin. 4/5 alt. +4/5

    6. Carrie – Precis utanför min lista, men gillar denna. -4/5

    5. The Omen – Med på min lista. Håller med om att den nog bara blir bättre med åren. 4/5

    4. The Man Who Fell to Earth – Ej sett.

    3. Assault on Precinct 13 – Med på min lista. Visst är den bra? Uppväxt med denna så den sågs ofta när jag var liten 😉 +4/5

    2. Taxi Driver – Med på min lista. Kanske inte en personlig favorit, men gillar den trots allt. 4/5

    1. Network – Har gett den en och två chanser, men det funkar inte riktigt. Gillar vanligtvis Lumet och skådespelarna är riktigt bra. Något tar emot. 3/5

    1. Ska bilda mig kring ”paranoiatrilogin”, som jag antar syftades till All the President’s Men och inte Polanskis minst sagt paranoida lägenhetstrilogi? 🙂

      Älskar Precinct 13! Enkel och fruktansvärt pricksäcker.

      Du borde defintivt kolla in Bowie, Candy Clark regisserade av Roeg.

      Många säger så om Network, tyvärr. Den klickar inte intressemässigt för dem, men för mig träffade den både hjärta och intellekt. Framför allt intellekt.

  2. Fyra överlapp. Speciellt kul att se The man who fell to Earth på din lista också.

    Jag har sett flera av de övriga som Network, Taxi driver och Rocky men de faller mig inte i smaken längre..

    En annan som inte var speciellt bra från året är Marathon man. Oförtjänt bra rykte, den rullen. Is it safe?

    1. Det där ”Is it safe?” förföljer mig verkligen!!

      Din resa med Network, Taxi Driver och Rocky… vad gillade du förut som sedan avtagit? Eller vad tillkom som gjorde att du inte längre uppskattade dem? Jag har råkat ut för samma sak endast med filmer i stil med The Rock, Blue Streak, Mission Impossible 2 och den typen, haha. Dom blir för simpla ju mer mitt perspektiv växer.

      1. Olika resor alla tre, jag var kortfattad och otydlig…

        Rocky gillade jag när jag såg den som ung. Försökte se om den nu men den var ju stentrist. Har insett att jag inte är speciellt förtjust i påhittade boxningsfilmer rent generellt sett, samt att karaktären Rocky Balboa är svintråkig. Filmen har ingen glimt i ögat men kompenserar med en överdos av krystad sentimentalitet.

        Taxi driver sågs om ung och jag fattade den inte alls. Jag försökte se om den för några veckor sedan. Jag stängde av efter en kort stund. Tråkig. Liknande filmer som The deer hunter och Dog day afternoon gillar jag mycket, mycket mer.

        Network såg jag för första gången häromåret i mitt bloggprojekt Decennier. Intressant satir men tråkiga skådespelare med en creepy Faye Dunaway som störst problem.

        1. Ah, bra, utförligt svar!

          Hädelse att stänga av Taxi Driver. 😉 Inte ens ge den en omtitt. Fast när jag var yngre stängde jag av The Deer Hunter en gång faktiskt.

          Creepy Faye Dunaway är en av Networks flera styrkor. En riktigt narcissistisk psykopat. Dom ska vara creepy.

Kommentera