Halloween H20: Twenty Years Later (1998)

Halloween-banner-2014H20 posterGenre: Skräck, Slasher
Produktionsland: USA
Manus: Matt Greenberg, Robert Zappia
Regi: Steve Miner
Längd: 85 min
Skådespelare: Jamie Lee Curtis, LL Cool J, Josh Hartnett, Adam Arkin, Janet Leigh, Michelle Williams, Jodi Lyn O’Keefe, Adam Hann-Byrd, Joseph Gordon-Levitt, Nancy Stephens

Tjugo år efter sin filmdebut i den första Halloweenfilmen och sjutton år efter hennes senaste medverkan i serien gjorde Jamie Lee Curtis en storartad och efterlängtad comeback till serien som startade hennes karriär. Regisserad av Steve Miner (som tidigare hade regisserat två Fredagen den 13:e-filmer) och innehållande en handfull av unga skådespelare som senare skulle gå långt (Josh Hartnett, Michelle Williams och Joseph Gordon Levitt) visade sig Halloween H20 bli en av de mest omtyckta filmerna i serien.

H20 10

Tjugo år har gått sedan den hemska natten då Laurie Stode förföljdes av sin mordlystne bror. Numera lever hon på annan ort med sin tonårige son, John, och jobbar som rektor på sonens skola under ett antaget namn. Laurie har levt i skräck under alla dessa år, och hennes onda föraningar bekräftas när hennes bror, Michael Myers, spårar upp henne för att avsluta det han påbörjade för så många år sedan. Laurie har fått nog av att ständigt se sig om över axeln och oroa sig för sin sons säkerhet. Hon bestämmer sig för att göra slut på Michaels skräckvälde, en gång för alla.

H20 20 YEARS LATER (1998) 3

Jag förstår varför så många tycker om den här filmen, och jag håller med till viss del. Manuset, skådespeleriet och atmosfären är det inget fel på, de är alla mer än tillfredsställande (framför allt manuset, som är ovanligt djupt för en slasherfilm). Det är några av de praktiska elementen som drar ned filmen rejält för mig. För det första är det problemet med Michael Myers mask. Michael har fyra olika masker i filmen, som alla ska föreställa vara samma mask. I öppningsscenen har han en replika av masken från Halloween 6, so far so good, den är enligt min uppfattning den snyggaste masken i serien.

I resten av filmen har han dock en annan mask, som jag kort och gott kallar ”H20-masken”, eftersom det är den han har på sig större delen av tiden. Sedan har vi vad jag kallar ”Jason-masken” (eftersom den är slät och blank som en hockeymask), detta är en mask som från början skulle vara Michaels mask innan de ångrade sig och bytte till H20-masken, dessvärre syns dock denna mask i flera scener där Michael är långt bort eller ur fokus, och regissören därför räknade med att ingen skulle märka att det var en annan mask.

H20 11

Sist men inte minst har vi den värsta förbrytaren: ”CGI-masken”. Detta är en dataanimerad replika av H20-masken som lades över en närbild av Michael iförd Jason-masken. En dataanimerad mask i närbild i en slasherfilm från 1998, ja ni kan ju tänka er hur det ser ut.

Mitt andra problem med filmen är musiken. Vid flera tillfällen används samma musik som i Screamfilmerna. Jag har visserligen inget emot musiken i sig, men den passar inte in särskilt bra i filmen, och jag förstår inte varför man valde att ”sno” musik från en annan film när Halloweenfilmerna alltid har haft så bra musik på eget bevåg. Det kanske låter småsint att klaga så mycket på masker och musik, men jag gör det för filmens eget bästa. Allt annat med filmen är så fantastiskt bra, och om man bara hade fixat till dessa problem hade den antagligen rankats lika högt av mig som av de flesta andra fans.

H20 20 YEARS LATER (1998) 4

Manuset är som sagt väldigt djupt, och det är framförallt på ett psykologiskt sätt. Filmen är en briljant karaktärsstudie av Laurie Strode som en stark men skärrad kvinna, som varje dag kämpar med sitt traumatiska förflutna. Skådespeleriet är av första klass för en slasherfilm. De som imponerar mest på mig är Jamie Lee Curtis och Adam Arkin som Laurie Strodes kollega och älskare.

Till och med Josh Hartnett, en skådespelare som jag har väldigt svårt för, gör en stark insats som Lauries överbeskyddade son. Filmen är dessutom ett mycket tillfredsställande avslut på Laurie Strode och Michael Myers gemensamma historia, och den återupptar de första fem filmernas bedrift att ha ett oväntat och minnesvärt slut.

H20 1

Visste ni att:

      • Det var Jamie Lee Curtis som föreslog att filmen skulle göras. Hon tyckte att det efter tjugo år var dags för en återförening med John Carpenter, som regisserade originalet. Det blev dock inte Carpenter som regisserade filmen.
      • Laurie Strodes sekreterare spelas av Janet Leigh, som vid ett tillfälle i filmen frågar Laurie om hon får vara moderlig för ett ögonblick. Detta är mycket passande eftersom Janet Leigh var Jamie Lee Curtis mor i verkligheten. Utöver det har karaktären en likadan bil som den Janet Leigh körde i Psycho (1960), och när hon går till bilen spelas en liten musiksnutt ur Psycho.
      • Vid ett tillfälle i filmen ser man att Scream 2 visas på tv. I den första Screamfilmen tittade karaktärerna på den första Halloweenfilmen.

HLLWN-Betyg-1HLLWN-Betyg-1HLLWN-Betyg-1HLLWN-Betyg-1HLLWN-Betyg-1HLLWN-Betyg-1HLLWN-Betyg-2HLLWN-Betyg-2HLLWN-Betyg-2HLLWN-Betyg-2

/Gästrecension av Christer Hedström

Jimmys fotnot: Även jag recenserade denna film på bloggen 2010, även om recensionen förmodligen skrevs ytterligare några år tidigare på ett filmforum jag var aktiv på. Då tyckte jag filmen var platt och förutsägbar även om den bjöd på några små ljusglimtar. Du hittar min recension här.

One thought on “Halloween H20: Twenty Years Later (1998)”

  1. Jodå den gillar jag bäst efter ettan & tvåan. Problemet med filmen är att det aldrig riktigt hettar till och jag tyckte nog att man skulle tagit Carpenters musik nu när det jubileum och allt 😉

Kommentera

