Bloggutmaning

Jag antog utmaningen som Filmitch och dessförinnan Fiffi gjorde på deras bloggar (och numera även Fripps Filmrevyer, Filmscore, Rörliga bilder och tryckta ord och Movies-Noir!), genom att svara kort på en himla massa frågor om film. Se det som ett sätt att lära känna mig bättre eller bara fördriva några minuter av ditt liv på lite enkel läsning. Kanske antar också du utmaningen?

Vilken är den vackraste film du har sett?
Med betoning på ”sett” (och inte känt eller hört) så är det nog främst dessa;
2001: A Space Odyssey
Once Upon a Time In The West
Barry Lyndon
Enter The Void
Resan till Melonia
The Shining
Fire Walk With Me
En Kärlekshistoria
The Tree of Life
Ronja Rövardotter
Citizen Kane
Lost in Translation

Vilken är den perfekta dejtfilmen?
Irréversible

Vilken/vilka är den läskigaste filmen du har sett?
Exorcisten (men framför allt trailern inför releasen av den oklippta versionen)
Irréversible
The Shining
Fire Walk With Me

Vem/vilka är den bästa filmkaraktären? Varför?
The Man With No Name, eftersom han inte behöver säga någonting och ställer sig inte på någon sida, men är ändå mer sympatisk än Jesus själv.

Vilken film har du sett över 10 gånger?
För en Handfull Dollar, Mulholland Drive, samt en hel del Bond-filmer, Disneyfilmer, plus några till.

Vilken/vilka är den bästa filmen från din barndom?
För en Handfull Dollar,Frankenstein, Lejonkungen, Resan till Melonia, Rock-a-Doodle och många Bondfilmer.

Säg tre läskiga/obehagliga filmkaraktärer?
BOB från Twin Peaks
HAL från 2001: A Space Odyssey
Ben (Dean Stockwell) från Blue Velvet

Säg en feelgoodfilm?
Dr. Strangelove. Satir är så angenämt för mig då all sentimentalitet är frånvarande och humorn blir därav mer ren och avskalad men samtidigt så laddad. Annars Resan till Melonia, Shaun of the Dead eller Stand By Me.

Vad är skillnaden mellan Dumdledore och Gandalf?
Gandalf är inte lika lurig av sig och mycket piggare.

Vilken film påminner mest om ditt liv?
Blue Velvet möjligen? En oskyldig kille som lockas av det mörka under ytan, framför allt.

3 favoriter från 90-talet?
Fire Walk With Me
Titanic
Léon

3 filmer som du gråter till?
Titanic
The Interrupters
The Elephant Man

Vilken/vilka filmer gör att du skriker av skratt?
Shaun of the Dead
Cry-Baby
Dum & Dummare

Varför fortsätter Sverige att göra ”thrillers” när vi verkligen SUGER på det?
För att de svenska böckerna som våra thrillers bygger på är den mest populära genren och i film är det pengar som avgör var pengarna ska gå till.

Finaste svenska filmen?
En Kärlekshistoria är den finaste svenska filmen någonsin. Den är både genuin och cynisk på samma gång – och visar det sämsta och bästa i Sverige och världen. En film som är underskattad trots sin popularitet.

Säg 3 filmer som man kan se när man är olyckligt kär?
Shaun of the Dead (för att kunna skratta åt vardagen)
Scener ur ett Äktenskap (för att ändra tankegång)
Scarface (för att bygga upp styrka)

Favoritthrillers?
Svårt att definiera thrillers, men om vi säger att karaktärsdrama- skräck- eller actionelement inte ska ta över en thriller utan att den främst ska drivas av en rafflande story (Hitchcock-style), så kanske;
Mulholland Drive
Dressed to Kill
Collateral
The Ghost Writer
Irréversible
Strangers on a Train

Vilken filmgenre ser du helst?
Psykologiskt drama, satir eller helst något överskridande.

Vad tycker du om Jurassic Park (ettan)?
Jag älskar den. Ett perfekt vetenskapligt äventyr som präglade min barndom mycket då jag var besatt av dinosaurier och efter att jag sett den på VHS när den släpptes vågade jag inte gå på toaletten själv eftersom det faktiskt kunde finnas en velicoraptor där. Filmens effekter är en av de största milstolparna sedan King Kong och överglänser nästan allt i effektväg även nu, 19 år senare.

Tre sexigaste kvinnorna på film?
Marilyn Monroe
Scarlett Johansson
Brigitte Bardot

Säg en karaktär från en film som du identifierar dig med?
Howard Beale i filmen Network.

Säg en film som förändrat ditt liv?
Måste säga två, eller snarare en och en halv;
Death Proof
Twin Peaks (även om det är en tv-serie)

Säg en film som du skulle vilja leva i för en dag.
Resan till Melonia

Nämn 5 filmer som du tycker att alla borde se innan de dör.
The Shining
The Good, The Bad & The Ugly
Taxi Driver
2001: A Space Odyssey
Network

De tre sorgligaste filmerna du sett?
Titanic
Fire Walk With Me
Irréversible

Vilken film skrämde dig mest som barn?
Svårt att dra gränsen för när jag var ett renodlat barn, men den film jag minns starkast som mycket skrämmande är Jurtjyrkogården 2, som en kompis visade mig när jag var sju år. Väldigt effektivt för ett barn som redan prenumererade på mardrömmar!

Vilka är dina 5 favoritskådisar (manliga)?
Clint Eastwood
Marlon Brando
Robert De Niro
Ernst-Hugo Järegård
Jack Nance

Vilka är dina 5 favoritskådisar (kvinnliga)?
Michelle Williams
Cate Blanchett
Kate Winslet
Marilyn Monroe
Edie Sedgwick

3 favoritregissörer?
David Lynch
Stanley Kubrick
Sergio Leone
Quentin Tarantino
Brian De Palma

Vilken film grät du senast till?
The Interrupters

Vilken är den absolut äckligaste film du sett?
Irréversible

Vilken film har bästa soundtracket?
The Shining, Once Upon A Time in The West eller The Good, The Bad & The Ugly.

Vilken genre hatar du mest?
Romantiska komedier eller musikal.

3 favoritrepliker?

”You can’t fight here! This is the War Room!”
– Dr. Strangelove

”No sir, you are the caretaker. You’ve always been the caretaker. I ought to know; I’ve always been here.”
– The Shining (ett så perfekt exempel från Filmitchs lista att jag tog den)

”It’s like I’m having the most beautiful dream and the most terrible nightmare all at once.”
– Twin Peaks

3 favoritdokumentärer?
För enkelhetens skull; Paradise Lost I, II och III.

3 sämsta skådisarna du vet?
Busta Rhymes
Russell Brand
Harald Treutiger
…högst aktuella namn.

Musikal – av eller på?
Av.

Vilken/vilka filmer skäms du över att inte ha sett?
Casablanca, Sunset Boulevard och The Third Man. Noirepoken är pinsamt outforskad av mig trots att jag gillar den.

Dina 10 favoritfilmer all time.
The Shining
Fire Walk With Me
Mulholland Drive
The Good The Bad & The Ugly
Once Upon A Time In The West
2001: A Space Odyssey
Lost in Translation
Irréversible
Titanic
Eyes Wide Shut

16 reaktioner till “Bloggutmaning”

    1. Schhh… Jag kunde inte hålla mig och valde den enbart för att det skulle vara så kul om någon litade blint på mig och köpte den till första dejten. 😀

      Tycker det kan vara svårt att välja en dejt-film och jag föredrar nog något lagom läskigt där (inte Irréversible-aktigt dock :P) hellre än romantik som kan tvinga fram styltiga situationer, så alternativet hade nog varit en lagom mainstream-biopic i så fall.

  1. Håller med dig där, romantiska filmer skulle gå fetbort. Det kan bli hur fel som helst. Precis som Shame 😉 Det är nog enklast att hålla sig till skräckisar.

    1. Excellent choice. Jag vet att det är väldigt strikta regler för att få en dokumentär att bli nomineringsbar till Oscarsgalan, men det är smått patetiskt så här i efterhand att The Interrupters inte blev nominerad. Undefeated är ju ett avsnitt av Solsidan i jämförelse. 🙂

      Allvarligt talat var det en dokumentär som berörde som ett pärlband av samma känsla och det fanns knappt tid att återhämta sig i filmen. När tårar rinner ner för kinderna så är det något som är fruktansvärt rätt med en film/dokumentär.

  2. Pingback: Bloggutmaning
  3. Kul läsning och känner igen mig i en hel del (dock inte allt, haha). Man märker att du har god smak iaf. Synd bara att jag inte kan gå in på din nya sida med Firefox. Men snygg har den blivit.

    Hade du sett min bloggutmaning förresten ? Annars hittar du den här.

    1. Det är skumt det där med Firefox. Jag kan själv gå in genom Firefox utan ”eftersläp” och även på två bärbara datorer jag prövat, men det är ju inte bra om det bara funkar för vissa och andra inte. Tackar och tar åt mig i alla fall angående utseendet och bra att du påpekar saker kring bloggen! Det behövs. 🙂

  4. Tack för den uppdaterade länkningen! Och Resan… finns ju med på listan i alla fall, så helt bortglömd av dig är den ju inte. Och så ser jag med gillande att vi delar både Kate och Cate på bästa kvinnliga-listan.

    1. Ja, Resan till Melonia är en av de vackraste filmerna jag sett någonsin, men att då missa den som ”finaste svenska filmen” är lite snöpligt. Visserligen fanns En kärlekshistoria i båda dessa kategorier, så missen är inte uppenbar, hehe. Båda är fantastiskt fina filmer, förstås.

      Cate Blanchett och Kate Winslet är definitivt två av de mest pålitliga, modiga kvinnliga skådespelarna vi har. Michelle Williams är också i samma klass, men de två första har hunnit bredda sig lite mer.

Kommentera