Previously on Twin Peaks:
David Lynch Returns as Gordon Cole
I detta uppsnack:
Kyle MacLachlan Returns as FBI Agent Dale Cooper
Twin Peaks Day! Jag analyserar dom senaste två månadernas minimalistiska teasers för kommande Twin Peaks, släppta av Showtime. I denna text fokuserar jag på ”Cooper-teasern” (släpptes 13 januari 2017).
Denna är extraordinär! Dale Cooper (Kyle MacLachlan) är tillbaka! Men vilken Dale Cooper är det vi ser? Är det den ”riktige” Dale eller en ondsint dubbelgångare? Han ser ut att ha varit med om något omtumlande, helt klart. Men var kommer han ifrån? Var ÄR han? Jag tolkar miljön som skogen, på natten, men ingenting är säkert. Går han i något slags limbotillstånd? Ett mörkt tomrum? Är han i det så kallade ”The Waiting Room”, eller har han nyss utträtt därifrån? Han bär FBI-kostym med FBI-markörer.
Dom inledande bilderna med dimmig skog, kvistiga trädgrenar i dimma och en väg i mörkret kan vara c-fotomaterial eller inofficiella bilder ej avsedda att ingå serien, men Cooper måste vara det första fiktiva materialet vi ser från nya säsongen. Tagningen bär Lynchs signerade ”huvudkaraktär träder ut ur symboliskt omslutande skugga”-form. Den förekommer även i ögonblick av Eraserhead (1977), Blue Velvet (1986), Inland Empire (2006), Mulholland Drive (2001) och framför allt Lost Highway (1997). Dom sistnämnda fotograferades av Peter Deming, som står för fotot även i kommande Twin Peaks. Deming har tillsammans med Lynch föredragit att låta just mörkret i bild bli väldigt påtagligt och rentav djupt, vilket demonstreras även i denna teaser.
Vägen känns väldigt mycket Inland Empire och Lost Highway. Det dimmiga skogsberget för verkligen tankarna till pilotavsnittet av Twin Peaks – det avsnitt Lynch och Frost haft som blueprint för hela nya säsongen. Kameran är märkbart handhållen och lätt i övriga bilder. Kan detta vara en fotografisk stil som Lynch liksom i Inland Empire valt att utnyttja i högre grad än hans tidigare produktioner? Kan förklara den något skakiga känslan av råruffighet. Peter Deming har tidigare berättat hur Lynch under inspelningen av Mulholland Drive gärna ville pröva att låta kameran flyga mer fritt i scenmiljön, ”guerilla style”, för att skapa en intressant känsla. Nya Twin Peaks har enligt eniga källor spelats in väldigt mycket efter lågbudgetfilmens ”guerilla”-lösningar genom att agera fritt i ögonblicket snarare än att binda sig för mycket vid stora, fixerade teknikformationer.
Lynch upplevde en pånyttfödelse vad gällde hans entusiasm för att leka med filmtekniken i samband med dom oerhört lågbudgetmässiga DV-kameror han använde under inspelningen av Inland Empire för 12 år sedan. Det skulle inte förvåna mig om han valt att röra sig även med dom mer utvecklade, digitala kameror som nya Twin Peaks spelats in med – och som till skillnad från för 12 år sedan idag är standard inom filmproduktion på samtliga budgetnivåer.
Estetiken lär inte skilja sig särskilt från Mulholland Drive kan jag tänka mig, men en viss stegring av den handhållna estetiken förekommer säkert i mer guerillavälkomnande miljöer, som ute på fältet, exempelvis i en skog…
En tanke på “Twin Peaks Uppsnack #14: Kyle MacLachlan Returns as FBI Agent Dale Cooper”