Léon (1994) – posters: Top 10

Här är slutligen ”10 i topp”-listan över bästa filmposters som designats för mästerverket Léon (1994). Vissa av dom är sjukt snygga om jag får säga det själv. Några ger filmen en riktigt gritty serietidningsvibb eller animeaktig omslagskänsla och andra har en oväntad och till viss del fransk humor i sig som jag inte kunde motstå.

Den avslappnade humorn blev avgörande i valet av förstaplats, då jag tycker den har en underbar retrokänsla i typsnitt, färgkombinationer och starkt inslag av vitt som mest för känslan till en romantisk komedi eller sorglös feelgood, snarare än filmen den säljer – fast med vissa skeva, träffsäkra detaljer. Men det finns flera jag fastnat för här och jag älskar dom intensivt röda varianterna som ser filmen med en feberdrömskt rå noirdomedagstouch och gillar även starkt dom som för in stora byggnader som ett bärande element för filmens känsla.

Du kan för övrigt läsa min recension av filmen här.

Plats 21-30

Plats 11-20


 

10.

010


9.

009


8.

008


7.

007


6.

006


5.

005


4.

004


3.

003


2.

002


1.

001

Kommentera

