Vilka vinner på Oscarsgalan inatt??

BEST-PICTURE-OSCARS-2014

Om endast några timmar (för dig som mot förmodan läser det här när jag publicerar det) då börjar Oscarsgalan 2014 och filmåret 2013 ska sammanfattas i Hollywood.

Årets gala är ovanligt svårtippad då vinden har vänt ett antal gånger i många av kategorierna de senaste månaderna. Inte ens dom mest givna, stora priserna såsom ”Bästa kvinnliga huvudroll” och ”Bästa film” går längre säkra och mycket har hänt i kategorin ”Bästa manliga huvudroll” genom årets prisrace. För att inte tala om manuspriserna, där jag inte kan säga vilken av exempelvis American Hustle eller Her som egentligen förtjänar eller kommer att vinna.

Som den kalemderbitare jag är (jag vet knappt vad det ordet betyder längre men känner att det passar här) så har jag givetvis gjort en sista uppskattning om vilka jag personligen tror vinner alla priser på galan. Här är därför mina gissningar i sista stund som jag kommer återkoppla till efter galan…

Bästa film
– ”12 Years A Slave”

Bästa regi
– Alfonso Cuarón, ”Gravity”

Bästa manliga skådespelare
– Matthew McConaughey, ”Dallas Buyers Club”

Bästa kvinnliga skådespelare
– Cate Blanchett, ”Blue Jasmine”

Bästa manliga biroll
– Jared Leto, ”Dallas Buyers Club”

Bästa kvinnliga biroll
– Jennifer Lawrence, ”American Hustle”

Bästa animerade film
– ”Frost”

Bästa dokumentär
– ”20 Feet from Stardom”

Bästa utländska film
– ”Den stora skönheten” (Italien)

Bästa foto:
– ”Gravity”

Bästa kostymdesign
– ”American Hustle”

Bästa redigering
– ”Gravity”

Bästa makeup & hår
– ”Dallas Buyers Club”

Bästa originalmusik
– ”Gravity”

Bästa originalsång
– ”Let it Go” (”Frost”)

Bästa scenografi
– ”Den store Gatsby”

Bästa ljudredigering
– ”Gravity”

Bästa ljudmix
– ”Gravity”

Bästa visuella effekter
– ”Gravity”

Bästa manus efter annan förlaga
– ”12 Years A Slave”

Bästa originalmanus
– ”Her”

Bästa animerade kortfilm
– ”Feral”

Bästa kortfilm
– ”Helium”

Bästa dokumentär (kortfilm)
– ”The Lady in Number 6: Music Saved My Life”

Kommentera

