Stockholm Filmfestival 2013: Sju filmer att hålla ett extra öga på

Sthlm-Filmfestival-2013-header2

Här är sju relativt olika filmer på Stockholm Filmfestival 2013 som jag tycker att folk ska hålla ett extra öga på i programmet då dom ser ut att tillföra den där lilla extra kryddan som man brukar ha nöjet att få uppleva just under filmfestivaler.

Jag gifter mig framför allt med det poetiska skildrandet av någon slags ensamhetsbubbla mitt i en större värld, som flera av filmerna på min lista verkar kunna bjuda på.

Enemy är Denis Villenevues andra film i år, då han samtidigt fått publiken på helspänn med den maffiga kriminalthrillern Prisoners i samma veva som detta andra samarbete med Jake Gyllenhaal visas på festivalen.

Jag hörde av en amerikansk recensent jag uppskattar att VHS-filmade semi-mumblecoreprojektet Computer Chess är hans personliga favorit från året hittills och en modern Dr.  Strangelove. Miss Violence ser ut som en riktigt vågad familjeskildring från Grekland med ursnyggt foto.

Både Hide Your Smiling Faces och Jin visar i sin tur på en enormt känsligt, poetiskt skildrande av barn i olika former av kriser och livsformande vägskäl i livet där naturen spelar en oerhört framträdande roll.

Särskilt storyn i Hide Your Smiling Face tilltalar mig enormt då jag själv har haft en liknande filmidé – även den med två unga pojkar, tysta och  frånvarande från de vuxna och med en död person som avgörande roll för handlingen.

Det kusligaste är att min idés handling cirkulerade kring en ödslig bro i det gröna, så när jag ser bilden på bron i trailern är det som att se min egen filmidé komma till liv någon helt annanstans i världen.

7. Enemy

09-jake-gyllenhaal-enemy

6. Mirage Men

441581266_1280

5. This is Martin Donner

this-is-martin-bonner-paul-eenhoorn

4. Miss Violence

miss-violence-2

3. Computer Chess

1683410-slide-s-3-vintage-geek-computer-chess-looks-back-at-1980s-era-nerd-culture

2. Hide Your Smiling Faces

silverlinings7

1. Jin

jin_1

Kommentera

