Imogen Poots är 24 år gammal (född 1989) och har sitt ursprung i London-distriktet Hammersmith, Storbritannien. Hon började som skådespelare utan någon utbildad bakgrund inom skådespeleri, men praktiserade improvisationsteater vilket har gynnat hennes nuvarande yrke, då hon undvikit skolteoretisk skådespelarlärande.
Hon gjorde sin filmdebut i form av en repliklös roll i V for Vendetta (2005), men sin första stora roll kom i 28 Weeks Later (2007). Efter det har hon gjort biroller i filmer som Solitary Man (2009), miniserien Bouquet of Barbed Wire (2010), Jane Eyre (2011), Fright Night (2011) och The Late Quartet (2012) med Philip Seymour Hoffman och Christopher Walken. Jag upptäckte hennes personligen i aktuella Greetings from Tim Buckley (2012) – som jag recenserat!
Det här året ser ut att bli något av ett genombrottsår för henne då hon dessutom dyker upp i Irvine Welch-filmatiserinen Filth, där hon spelar mot James McAvoy, samt i biografin The Look of Love, där hon spelar dottern till Storbritanniens strippklubbsinnovatör och filmens huvudkaraktär, Paul Raymond. Hon har också en roll i Terrence Malicks kommande musikfestivalrelaterade film, Knight of Cups och vem vet hur mycket hon syns till i den.
Varför jag har valt henne som plats #12 på min lista är för hennes tydligt utmärkande ögonbryn i kombination med hennes ljusa hy och ett avslappnat rörelsemönster som känns väldigt fritt och naturligt. När hon ler känns det dessutom väldigt genomträngande och jag får ett intryck av att att hon är en person som tänker efter kring det hon tar sig för.
Trivia: Imogen Poots ville i ung ålder bli veterinär, men efter att ha svimmat under en operation på en arbetsdemonstration för yrket gav hon upp den drömmen.
”I never personalize anything because I think that can be dangerous. For me the best way is – this may sound pretentious – but it’s to breathe the character and get into the psychology of it.” – Imogen Poots
”It is a difficult one, as you get scripts where women are just objects. If a role has been too one-dimensional I have turned it down. I still try to be a feminist in some tiny way. There is more for women in terms of character roles now. Judi Dench and Maggie Smith have constantly changed over the years and challenged themselves with different roles. That’s impressive.” – Imogen Poots
Imogen Poots har också medverkat i ett flertal reklamfilmer – ett flertal regisserade av Sofia Coppola, bland annat för Dior, H & M och Project Magazine – den sistnämnda vilket trailern här under kommer ifrån;
Ytterligare en helt ny bekanting för mig. Jag har inte sett hennes filmer, förutom V for Vendetta då.
The girl next door-typen. Fina ögonbryn, helt klart.
Vilken film är det där hon står och håller i skivan? Ger mig en High fidelity vibb.
Är ansikten vackrare om ögonen sitter aningens mer isär än ihop?
Bilden på när hon håller i skivan kommer från färska Greetings from Tim Buckley. En trevlig film jag såg på Peace & Love Film Festival och har recenserat.
Jag tror att ögon som sitter nära varandra är vackert och även ögon som sitter långt ifrån varandra. Extremt nära eller extremt långt isär kan ju dock se skumt ut, efter erfarenheten av att ha modifierat ansikten på FIFA-spelen!
Ang Henkes fråga – ja enl min fru som inte tål Ryan Gosling – ”Han ser efterbliven ut” Var orden efter Crazy stupid…. Jag tror hon paradoxalt nog är sotis på honom då jag tycker han ser bra ut 😉
Dagens dam har jag sett men inte lagt märke till och om vi ska vara ytliga så gillar jag hennes näsa 🙂
Ja, många lägger märke till hennes näsa har jag märkt! 🙂 Gosling efterbliven? 😛
det rör sig om de tätt sittande ögonen 😉
Att Gosling ser efterbliven ut är snarare en komplimang till alla efterblivna än ett hån mot Gosling. ;P
Namnet säger mig ingenting. Har sett några av filmerna med henne, men hon har alltså inte satt sig. På den första bilden (som blond) tilltalar hon mig inte alls. Men på de två övriga ser hon desto finare ut…
Jag ogillade den tydligt linjerade stilen på första bilden förr i tiden, men nu för tiden gillar jag 60-talsvibben betydligt mer. Kommer att tänka på en av kvinnorna som stöter på Tom Cruise i inledningen av Eyes Wide Shut också.