Kvinnor ska inte titta på film!

true_romance-1

Som komplement till gårdagens inlägg på filmspanartemat ”Kvinnlighet” vill jag även tipsa om lite trångsynt läsning med de gemensamma nämnarna ”kvinnor” och ”film”. Passande va?

Johan Kransvik på herrmagasinet Moore listade nyligen 10 filmer du inte ska se tillsammans med en tjej på första dejten om du vill ligga med henne. En väldigt underhållande lista, men också en väldigt, väldigt, väldigt sexistisk lista på alla sätt och vis.

Min slutsats av artikeln är att kvinnor som över huvud taget hyser ett intresse av att ha sex med en man inte ska titta på film över huvud taget. Alla killar kan därför se till att inte visa film för första dejten, andra dejten eller någonsin.

Jag skulle kunna ta upp allt dåligt med den listan som Moore presenterar, men jag tycker att ”Sebastian” i artikelns kommentarsfält säger det mesta, så jag väljer att recitera honom istället;

”Jag har flera problem med den här listan:
1. Du lyckas att skriva förnedrande om både män och kvinnor samt homosexuella på de här korta sidorna och det är fan imponerande.
2. Du idiotförklarar kvinnor och gör dem till objekt som inte skulle kunna uppskatta sport, action, fantasy eller förstå handlingar i filmerna de ser.
3. Du förutsätter att alla män letar efter ngn att ligga med på tredje dejten.
4. Du framställer gay som ngt man ska skämmas över.
5. Jag skulle kunna fortsätta men skriver en sista grej. Du skriver inte ens den här listan som ett skämt utan som en allvarlig lista att följa. Detta är ngt av det mest bakåtsträvande jag läst och hoppas du kan förstå vad jag menar.”
För övrigt inser jag att den här veckan – eller åtminstone de kommande dagarna, ser ut att gå i kvinnlig linje. Utöver denna artikel och temainlägget om ”kvinnlighet” som publicerades igår så kommer även en lista på dom vackraste kvinnorna på film (efter grundlig research!) samt vankas det recensioner på färska filmerna Spring Breakers och The Bling Ring, där tjejer fyller en majoritet av filmens huvudkaraktärer.
8 thoughts on “Kvinnor ska inte titta på film!”

  1. Men herregud vilket jävla jävla dumhuvud!

    ”The Expendables
    Eller egentligen alla filmer med Stallone, Jason Statham eller Bruce Willis, folk som sitter ner och kissar förstår sig inte på det sanna värdet i riktig action.”

    1. Ja,tänkte delvis på dig där när jag läste det! Tänkte också på att jag dels brukar sitta när jag går på toaletten och att jag ogillar Expendables lite milt – gör det mig till kvinna då? Och riktig action är ju väldigt subjektivt, haha!

  2. Men, på riktigt, vad är meningen med artikeln? Ska den vara rolig eller informativ? Ingressen känns ju rätt ”seriöst” menad men det kan (väl?) inte vara möjligt att en skribent kan vara så – håll i dig för nu tar jag i från tårna – INIHELVETE enkelspårig? Vad tror han att tjejer är? Och vad tror han att killar är?

    Går killar efter den där listan och letar efter tjejer som passar in på den listan så nej, då lär han inte få ligga. Och inte hon heller för den delen. Det borde inte finnas en tjej i världen som vill ligga med killar som följer ”relationsråd” i Moore.

    Så ja Jimmy, du är kvinna och jag är man. Nu vet vi det 🙂

    1. Ja, exakt. 🙂 Jag tycker den här artikeln stämmer in ganska bra på den generella tonen i en herrtidning som Moore. Jag rekommenderar att inte läsa den – eller åtminstone inte gå på det dom skriver.

      Många damtidningar är inte mycket bättre, men till och med dom kan lära Moore ett och annat.

  3. Var inne och läste artikeln nyligen och anar att det är en s.k ”rolig” artikel. Kan inte för mitt liv tro att författaren är seriös men det är vare sig roligt eller insiktsfull – det hade helt enkelt inte sålt reklamplatsen o var tvungna att fyllla ut men ngn skit 😉 Alternativet att den verkligen är seriös är för hemskt att tänka på.

Kommentera

