Filmkonst – en ny bloggserie!

Filmkonst-header

Jag har en oerhörd kärlek för detaljer så pass att detaljerna i min värld ofta överglänser helheten. Dessutom är jag en sån där pedantisk jävel som sitter och skruvar på de små beståndsdelarna för att över huvud taget känna mig nöjd.

I filmens värld fungerar också min förkärlek till detaljer väldigt väl och det händer titt som tätt att jag ser filmer som kan få mig att skruva på mig, men så kommer en fantastisk scen eller ett oväntat bra slut och plötsligt kan jag vara lyrisk över filmen.

För mig är handling otroligt överskattat inom film. Jag är alltid ute efter stämning och stämningen skapas genom små detaljer som kvantitetsfilmskaparna oftast prioriterar bort för att istället fokusera på den övergripande helhetens ramar.

Handling är ett konstigt påhitt som blivit en regel som styr allt annant inom filmmediet. Vad är det vi njuter av i verkliga livet? Jo, bra stämning, de små ögonblicken, detaljerna. Låt oss fokusera på dessa saker inom film och mediet blir så mycket roligare att uppleva.

Se till filmskapare som David Lynch, Terrence Malick, Sofia Coppola, Sergio Leone, Brian De Palma, Gaspar Noé och Martin Scorsese. En gemensam nämnare (förutom att mer än hälften är italienbördiga) är just deras förkärlek för att skapa stämning och att fokusera på detaljer.

Den här bloggserien kommer – parallellt med min ”Smart filmmusik”-serie, ta upp detaljer i filmhistorien som jag förälskat mig i och som gjort filmerna till något så mycket mer än bara en simpel handling. Jag hoppas att det smakar…

2 thoughts on “Filmkonst – en ny bloggserie!”

  1. Jag är förvisso en av dem som svär mig till en bra historia, men det ska bli spännande att följa även detta tema och se vad du väljer ut.

    1. En bra historia är aldrig fel, men det är så sällan man blir knockad av en historia inom fiktion. Jag är mer för handling/historia/story när det kommer till dokumentärfilm och sedan får fiktionen ge mig dom stora ögonblicken istället.

Kommentera

