Hostel 2 (2007)

Genre: Skräck, Tortyr
Regi: Eli Roth
Manus: Eli Roth
Längd: 93 min
Skådespelare: Lauren German, Bijou Phillips, Roger Bart, Richard Burgi, Vera Jordanova, Heather Matarazzo, Stanislav Ianevski, Milan Knazko, Ivan Furak, Zuzana Geislerová, Jay Hernandez, Jordan Ladd

Historien följer tre unga amerikanska tjejer som ska plugga i Rom över sommaren. De blir lurade av en klasskamrat att åka på en weekend-resa till ett slovakiskt vandrarhem. Bara kort efter att de anländer inser de att de begått ett stort misstag…

Den första Hostel (2005) var en positiv överraskning för mig, som jag från början mest såg eftersom Quentin Tarantino ”presenterade” filmen, i form av exekutiv producent. Regissören Eli Roth hade dessutom gjort intryck på mig i intervjuer och liknande och hans tidigare film, Cabin Fever (2002), var åtminstone underhållande.

Ju mer jag sett om Cabin Fever har den definitivt växt på mig. Detta tack vare Eli Roths kärlek till skräckgenren och med det i bagaget såg jag så Hostel 2, hösten 2008.

Hostel 2 handlar liksom föregångaren om unga, amerikanska resenärer som tar in på hostel för att exploatera Europas frigjorda partygrottor, men som själva blir föremål i den mest extrema exploateringen – att döda en människa. I föregångaren var det män som föll offer, men i denna har turen kommit till konststuderande kvinnor.

Lauren German (A Walk To Remember, Hawaii Five-O) känns realistisk i rollen som den mer ansvarstagande i tjejgänget. Den mest intressanta rollen har dock Roger Bart (Desperate Housewives, Harold and Kumar: escape from Guantanamo Bay, Smiley), som spelar en affärsman med sargat självförtroende och en fru som kör med honom, vilket får honom att haka på en polare till Slovakien i hopp om att få ut sin instängda vrede och förverkliga sin förbjudna fantasi.

Denna man är mest framgångsrik som broadway-aktör (Young Frankenstein bl.a.) och hade även den unge Hercules sångröst i Disney-filmen!

Och Heather Matarazzo spelar en väldigt ”over the top” studentkaraktär som mest känns medveten parodi på hennes typ. Dessutom har hon ansiktsdrag som får mig att undra om hon inte är släckt med regissören Eli Roth? Karaktärens namn är ”Lorna”, vilket måste vara ett homage till Russ Meyers gamla b-film med samma namn?!

Allt som allt är Hostel part 2 väldigt grym i sina våldsskildringar (jag försökte se den för några år sedan men stängde faktiskt av på grund av alla skrik, något mycket ovanligt hos mig). Filmen är då och då uppe på ett mycket bra betyg och har intressant utveckling med ganska intelligent filmskapande för genren, men den fåniga och alltför enkla upplösningen gör att slutbetyget sjunker.

SPOILER!!!!!
Hade Roger Barts karaktär slutit ihop sig med sitt offer och försökt fly från tortyrkammaren hade utgången blivit mycket mer intressant.
SPOILER SLUT.

 Eli Roth har alltid intressanta idéer och detaljer i sina filmer, trots att stommen är kliché. Så även i den här, som har sina minnesvärda ögonblick. Bland annat en hejdlös scen i början, där vi får se hur det går till när rika knösar runt om i världen nätbudar på ”lyxen” att få döda amerikanska turister i Europa.
Jag bryr mig ganska lite om majoriteten av karaktärerna och filmen bjuder inte på lika mycket nytt som föregångaren. Filmens realism är inte heller lika hög. Hostel 2 går dessutom ganska långt i tortyren enstaka gånger vilket jag måste varna för.

Fotnot: Kolla förresten in den här Hostel 2-postern, som är inspirerad av den klassiska postern till 80-talsfilmen Maniac (1980)!

3 thoughts on “Hostel 2 (2007)”

    1. Nja, 5/10 är väl ändå inte ett så högt betyg? 🙂 Ligger en film under 6/10 är den bristfällig och rekommenderas inte nämnvärt, typ. Kommer en film upp på 6/10 är den dock bra i all sin enkelhet utan att bjuda på något extraordinärt.

      Jag tycker att första Hostel ligger på kanske 6/10 och den tredje har jag inte brytt mig om ännu. Cabin Fever ligger dock på en stark 7/10 för mig! 🙂

Kommentera

