I Spåkulan: Call Girl (2012)

Det är valår 1976. Kvinnlig frigörelse och sexuell revolution går hand i hand med neutralitet, kärnkraft och trygghet för alla. I Stockholm ligger dagisen vägg i vägg med poseringsateljéer, och sexklubbarna får kunder från det närliggande regeringskansliet. Unga Iris rekryteras som ”Call Girl” från en ungdomsvårdsskola, och sugs blixtsnabbt upp från samhällets botten, förbi diskoteken och elitens kristallkronor, upp emot landets högsta politiker. När den utopiska bilden av Sverige hotas, stiger maktens män in för att upprätthålla den.

Regissören Mikael Marcimains (Lasermannen, Graven, Upp Till Kamp) biodebut – efter antalet fantastiska miniserier, kommer blir årets svenska film! Politik, 70-tal och svensk historia som många helst vill glömma.

Har sett fram emot Call Girl länge, eftersom Marcimain är en av Sveriges skickligaste regissörer och skildrare av andra tidsperioder, fotografen Hoyte Van Hoytema (Lasermannen, Låt Den Rätte Komma In, Tinker Tailor Soldier Spy) är det bästa som hänt svensk film rent visuellt sedan Roy Andersson, Pernilla August (Fanny & Alexander, Den Goda Viljan, Miss Kicki) är alltid suverän och en av mina favoritskådisar – David Dencik (Lasermannen, Cornelis), får bra rollmaterial igen.

Mest av allt ser jag dock fram emot den eftersom de verkliga händelserna som den baseras på är ett av de mest rafflande samhällsögonblicken i modern, svensk historia.

Filmen bygger på den stora, politiska skandalen på mitten av 70-talet – kallad ”Bordellhärvan”, då samhällets absoluta toppskikt plötsligt misstänktes för återkommande bordellbesök hos prostituerade och minderåriga tjejer som jobbade för den ökända bordellmamman Doris Hopp.

Justitieministern Lennart Geijer fick det hett bakom öronen när han senare pekades ut, tillsammans med statsminister Thorbjörn Fälldin, statsminister Olof Palme och centerpartisten Olof Johansson, för att nämna några. Allt ledde till den historiskt omtalade ”Geijeraffären”, där Geijer och hans mäktiga vänner varken behövde vittna eller åtalas, trots brottets prioritet, med misstanke om köpta sexuella tjänster från flickor under 18 år. Profilen Ebbe Carlsson hade en viktig funktion i dementimaskinen kring denna skandal, bland annat.

Mer om Bordellhärvan och Geijeraffären går att ytläsa exempelvis här och här. Pernilla August spelar alltså den fiktiva versionen av Doris ”Bordellmamman” Hopp – en kvinna du kan läsa mer om även här. Jag rekommenderar dock främst att ladda ner och lyssna på P3 Dokumentärs fantastiska dokument om skandalen här!

Trailern för Call Girl ser riktigt, riktigt grym ut och för dem som efterlyst skarpa, politiska thrillers så ser det ut att komma på biograferna 9 november!!

12 thoughts on “I Spåkulan: Call Girl (2012)”

  1. Ser också fram emot denna och tror att den kan bli riktigt bra! Marcimain har visat att han är en duktig regissör, och det ska bli kul att se honom regissera en långfilm. Sedan är min bästa kompis med i filmen i en biroll också så det ska bli riktigt kul. 😉

    1. Oj, en ”riktig” biroll eller mer en statistroll? 🙂 Minns när de sökte statister till inspelningen och jag ätnkte ifall jag skulle anmäla mig för att se lite hur de arbetade, men var fattig och kändes lite omständigt att åka till Stockholm, eller om det var Göteborg då kanske. Ja, Marcimain har gjort de bästa två svenska tv-fiktionerna som visats de senaste 15 åren. Är dags att han får göra sin grej på biodukarna också!

      1. Vet inte hur mycket som kommer att vara med, men det är ju en riktig roll med namn och så, bara att det troligtvis inte är mycket speltid. Han åker lite moppe och raggar brudar och hånglar med huvudkaraktären tror jag, haha.
        Ah kul, håller du själv på något med skådespeleri eller var det bara som en kul grej för att se hur de jobbade? 🙂

        1. Jag försöker göra film och dylikt själv (skriva, filma, klippa), men de få gånger jag skådespelat har det mest handlat om mindre kortfilmsroller. Så ja, jag ville mest se hur de jobbade. 🙂

          Jag får hålla utkik efter honom när filmen kommer!

  2. Tackar för tipset! Har inte sett något av honom tidigare, men vet att Lasermannen är omtalad. Brukar hålla mig undan trailers till sånt jag vet att jag ska se, men här tog jag en titt och det gjorde mig klart nyfiken. De verkar ha fått till tidsperioden väl och jag gillar även musiken, speciellt mot slutet (hoppas bara det är lika bra i filmen och inte bara ”trailermusik”).

    Kommer nog försöka se den på SiFF, fast den lär gå som smör…

    1. Ja, förhoppningvis satsar de på den här ovanligt rafflande musiken, som verkligen triggar igång känslan av thriller, snarare än vardagsdrama som ju skulle vara en missräkning.

      Åh, du ska på Seattles filmfestival alltså? Riktigt trevligt i så fall! Då borde du se Brian De Palmas nya också – Passion, med Rachel McAdams och Noomi Rapace.

      Själv är jag i år i planerna att besöka Stockholm Film Festival återigen, så hoppas jag får se Call Girl där då. 🙂

      1. Haha, ja det vore faktiskt inte helt fel med Seattles filmfestival. Däremot tror jag att jag ser filmen i Stockholm 🙂

        På tal om filmfestivaler är det ju dags för Torontos filmfestival nu i september. Hade gärna besökt den då de brukar visa bra filmer. Problemet är bara att det inte är hockeysäsong då och det känns ju som ett måste om man åker dit. Å andra sidan blir det väl inget sånt i år ändå…

        1. Jaha, ok! De har ju samma förkortning så trodde nästan du menade Seattle där, haha! Ja, Torontos hade helt klart varit nåt. Å andra sidan kan du ju då tänka att du tar festivalen före den förmodligen inställda hockeyn detta år, så kan du återvända dit för hockeyn nåt kommande år om det var en bra resa. 🙂

Kommentera

