Every 3D Movie is the Same…

Jag varken stödjer eller föraktar 3D-filmer. Jag är alltså ganska likgiltig.

Jag har sett filmer som jag tycker har lyfts en del av 3D-elementet men för det mesta ser jag filmer som klarar sig lika bra utan det. 3D förhöjer ofta upplevelsen i viss mån, men endast marginellt och därför är tekniken något över-hypad då den tar väldigt mycket plats i biograferna. Varje år kommer det ungefär en enda film som jag tycker utnyttjar 3D på ett riktigt spännande sätt och därför används tekniken oftast som en ganska billig effekt som kostar mer än den betalar igen för.

James Camerons intentioner med den nya 3D-teknologin (som han själv ”breakade”) är intelligenta och jag delar dem med honom, men resten av filmvärlden fortsätter använda tekniken som en anledning att kasta saker mot publiken och använda djupet rent i actionsyfte och inte nödvändigtvis för att få tittaren att känna sig mer ”inne i filmen”.

Jag vill se mer kreativitet med 3D-tekniken och som en underhållande känga kastar jag den här ”filmtrailern” på publiken, för att visa 3D-biofilmernas stundtals ganska tröttsamma brist på kreativitet. Se och njut, eller sucka.

2 thoughts on “Every 3D Movie is the Same…”

    1. Ja, jag har kunnat klara mig ungefär lika bra utan 3D på i princip alla 3D-filmer, men Avatar sticker ut som en bra 3D-film som förhöjs av den extra dimensionen och så gör även Tintin, dock mer marginellt.

      Hugo har jag inte sett ännu men den verkar av allt att döma förhöjas av 3D:n ganska betydligt och därför tror jag inte att jag kommer se den förens jag kan göra det på en 3D-skärm.

      Skulle även vilja se Santcum i 3D då Cameron stöttar den.

Kommentera

