I Jukeboxen: ”Halah” (Mazzy Star)

Mazzy Star är en minst sagt fantastisk amerikansk duo från 90-talets begynnelse men med tidlös, varmljummen musik som hypnotiserar och stannar tiden i ett drömskt tillstånd jag mycket sällan är med om. Hope Sandovals röst bär på något sårat, sorgset som gifter sig väl med hennes oskuldsfulla utseende och David Robacks gitarrmusik talar och ekar i röken som den enda bädd hon någonsin känt sig trygg i.

Tillsammans har de gjort tre album med en enhetlig, röd tråd av enkelhet, men där varje spår trollbinder på olika sätt och ett perfekt exempel på att en och samma känsla egentligen kan vara massor av känslor.

En gammal cabriolet som glider genom öknen, en brännande sol, sorgen efter att ha upplevt kärleken och förlorat tron på den, barnet som tvingades bli vuxen, slutet på livet i ung ålder, saknad. Nostalgi som förorat sin oskuld.

Ett underskattat band som förtjänar fler ensamma lyssnare. I vår och sommar gör de bland annat comeback på Coachella och Way Out West.

5 thoughts on “I Jukeboxen: ”Halah” (Mazzy Star)”

  1. Ah, Mazzy Star. Dem har jag lyssnat mycket på. Har alla deras tre skivor och det är verkligen sköna låtar att lyssna på. Hopes röst är magisk, och åh vad söt hon är (eller i alla fall var då i början av 90-talet). Jag tycker faktiskt det här är en sån grupp som faktiskt gör sig bättre på skiva jämfört med live. Hope känns lite för blyg för att riktigt funka live. Det är på skiva som hon kommer fullt till sin rätt tycker jag.

    Kul ändå att de ska göra en ny skiva.

    1. Ja, och de låtar som släppts från nya albumet är av högsta klass och i samma stil, vilket bådar gott!

      Hope Sandoval är verkligen blyg i sin utstrålning vilket ju har en tendens att göra liveframträdanden lite ospännande, men jag skulle så gärna vilja bege mig till Göteborg och Way Out West i sommar nästan enbart för att se dem, men om mina önskningar går i uppfyllelse kommer de till Peace & Love i min hemstad. Hoppas! 🙂

    1. Ja, de verkar ju ha flera gemensamma nämnare som duo. 🙂

      Ska kolla in den duon lite närmare då jag inte hört dem förens nu. Sökte dem på Spotify men där fanns endast två låtar och på youtube hittade jag en hel drös med liveklipp men desto mindre studioinspelningar. Får börja med liveklippen så länge då för det jag hörde på spotify (soundtrack från en Jimmy Carter-film) var lovande… 🙂

Kommentera

