Jimmy tippar Oscarsgalan! (del 5)

Bästa manus baserad på förlaga:

The Descendants (2011): Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash
Hugo (2011/II): John Logan
The Ides of March (2011): George Clooney, Grant Heslov, Beau Willimon
Moneyball (2011): Steven Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin
Tinker Tailor Soldier Spy (2011): Bridget O’Connor, Peter Straughan

Kommentar: Jag förstår inte varför The Ides of March fått en nominering här, men har de som nominerat filmen kanske en förkärlek till historien sedan pjäsen? Handlingen har verkligen alla förutsättningar att vara en favoritfilm för min del, då jag älskar nervigt maktspel och konspirationer med verklighetskoppling i de politiska salarna. I praktiken puttrar filmen på med bra skådespelare, men alldeles för få känsloögonblick och genombrott. Den lyfter aldrig riktigt efter att första vändpunkten presenterats och man kan säga att den är bra på pappret, men det ligger faktiskt i manusförfattarnas händer att få dramatisk nerv efter en bra öppning.

Moneyball är här min överlägsna favorit, då bearbetet som Steven Zallian och slutligen Aaron Sorkin gjorde med originalmanuset och bakgrundsboken är en praktlektion i hur man får något informationsdrivet och osexigt att bli högintressant, både dialogmässigt och i ett större filmförlopp. Dock vann Sorkin förra året och med det varma mottagandet som The Descendants tragikomiska men framför allt vardagsdramatiska utförande har fått på tidigare galor så är vinsten här redan satt. Alexander Payne har dessutom varit frånvarande sedan hyllade Sideways och oscarn kommer vara ett bevis på att publik och kritiker vill se mer av honom.

Bästa originalmanus:

The Artist (2011): Michel Hazanavicius
Bridesmaids (2011): Kristen Wiig, Annie Mumolo
Margin Call (2011): J.C. Chandor
Midnight in Paris (2011): Woody Allen
A Separation (2011): Asghar Farhadi

Kommentar: Den här vinsten ska vara vigd åt Woody Allen, även fast han inte kommer. Bridesmaids tycker jag som sagt är lite väl överskattad för att få nomineras, men samtidigt ska man inte undervärdera den omtalade styrkan i filmen, att få en kvinnlig ensemble att gå hem humormässigt hos även en manlig publik. Den är dock varken en riktigt rolig komedi eller en tillräckligt klockrent ärlig dramaskildring för min del, men det är så subjektivt att jag lämnar det så. Woody Allen har ändå gjort en bagatellartad men extremt mysig historia och för mig är han en värdig vinnare.

Bästa regi:

Woody Allen for Midnight in Paris (2011)
Michel Hazanavicius for The Artist (2011)
Terrence Malick for The Tree of Life (2011)
Alexander Payne for The Descendants (2011)
Martin Scorsese for Hugo (2011/II)

Kommentar:  På drygt 50 år har det hänt endast sex gånger att Bästa film och Bästa regi gått till olika filmer, därför är den naturliga vinnaren The Artists Hazanavicius. Jag tycker inte det är fel heller, då han varit flitigt involverad i filmen genom både regi, klippning och manus, bland annat. Scorsese vann för The Departed för sexå r sen och kanske är han förtjänt nu, men juryn tar nog hellre ett fräscht kort, precis som förra årets oväntade Tom Hooper. Malick hade ju varit ett drömscenario som vinnare även för mig och inte omöjlig som vinnare, men som sagt, en färsking går nog före hos juryn.

Bästa film:

The Artist (2011): Thomas Langmann
The Descendants (2011): Jim Burke, Alexander Payne, Jim Taylor
Extremely Loud and Incredibly Close (2011): Scott Rudin
The Help (2011): Brunson Green, Chris Columbus, Michael Barnathan
Hugo (2011/II): Graham King, Martin Scorsese
Midnight in Paris (2011): Letty Aronson, Stephen Tenenbaum
Moneyball (2011): Michael De Luca, Rachael Horovitz, Brad Pitt
The Tree of Life (2011): Nominees to be determined
War Horse (2011): Steven Spielberg, Kathleen Kennedy

Kommentar: Intressant att det blev nio nominerade och inte ett mer jämnare antal. Möjligen var det för många som kom på delad tiondeplats i poängräkningen för att det skulle vara värt att nominera även en tionde film, vilket i så fall återtyder att 2011 har varit ett väldigt jämnt filmår vad gäller toppfilmer. Framför allt är det ytterligare tre ”outsiders” jag hoppades kunde ta en plats i denna kategori, nämligen Tinker, Tailor, Soldier, Spy, The Girl With The Dragon Tattoo och Drive.

Den sistnämnda har blivit inaktuell i oscarsracet redan på förhand så där är det inte oväntat. David Finchers re-adaptation av Stieg Larssons bok kändes nog inte tillräckligt originell och även förlagorna har ju ratats så även den ratades nog mycket därför. Dessutom är det fortfarande kontroversiellt material och känsligt för en väldigt gammal akademi (typ 40 procent är över 60 år har jag för mig). Tinker, Tailor… är dock både en bättre film och bättre adaptation än majoritetetn av de nominerade och kändes som en allvarlig kandidat, men icke.

Anledningen till att den ratades tror jag beror på att innehållet inte var lika sentimentalt och känslofyllt som de andra filmerna, vilket är en grundsten för att gå hem hos Oscarsakademin. Vinsten står mellan Hugo, The Descendants och The Artist, men den sistnämnda är den naturliga vinnaren då den sticker ut mest med sitt innehåll och kärleken till det klassiska Hollywood.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s