Jimmy tippar Oscarsgalan! (del 1)

Jag inleder min färdigskrivna serie på fem inlägg, där jag kommenterar kategorierna och tippar hur priserna kommer fördelas på den stundande Oscarsgalan, natten mot 27 februari. Den första delen behandlar kategoripriserna för särskilda filmer, nämligen animerat, utländskt och dokumentärt…

Bästa animerade film:

A Cat in Paris (2010): Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli
Chico & Rita (2010): Fernando Trueba, Javier Mariscal
Kung Fu Panda 2 (2011): Jennifer Yuh
Puss in Boots (2011): Chris Miller
Rango (2011): Gore Verbinski

Kommentar: Ingen Tintin? Blev animerad film plötsligt för verklig för att kallas animerad? Ett obekräftat statement då Tintin var en nästintill enhälligt hyllad film och den klart bästa animerade i år, med motion capture-teknik som överglänste Avatar och utnyttjades på ett inspirerande sätt i den tecknade världen (main title-introt är bland det snyggaste som gjorts, med lika inspirerande John Williams-musik).

Och vad gör Shreks spin-off Puss in Boots på Oscarsgalan? Har inte sett den, men den kändes väldigt cheesy när den kom, som Shrek-producenternas räddning för att inte göra en femte i serien. Frånvaron av Pixar bekräftar att det varit ett dåligt år rent kvalitetsmässigt för dem, då Cars 2 uppenbart var inriktad på leksaksförsäljning. Nåväl, nu är Rango i alla fall storfavorit då den slipper konkurrera med Tintin och dessutom är den sällsynt originell för genren, med referenser och humor som inte ens försöker ligga på ett barns nivå utan satsar på den äldre publiken. Den vinner definitivt.

Bästa utländska film:

Bullhead (2011): Michael R. Roskam(Belgium)
Hearat Shulayim (2011): Joseph Cedar(Israel)
In Darkness (2011): Agnieszka Holland(Poland)
Monsieur Lazhar (2011): Philippe Falardeau(Canada)
A Separation (2011): Asghar Farhadi(Iran)

Kommentar: Ingen Almodovar-nominering denna gång, men hans nya genre-försök med The Skin I Live In är inte riktigt Oscarsakademins kopp kaffe. A Separation är i alla fall Oscarsgalans kanske mest säkra spik till att få en gubbe då den dessutom har en nominering för manuset och den iranska filmen har hyllats konstant. Ser fram emot att se den. Denna kategori visar sig gång på gång ta ut en otippad vinnare men i år ska det vara omöjligt. Eller?

Bästa dokumentär:

Hell and Back Again (2011): Danfung Dennis, Mike Lerner
If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front (2011): Marshall Curry, Sam Cullman
Paradise Lost 3: Purgatory (2011): Joe Berlinger, Bruce Sinofsky
Pina (2011): Wim Wenders, Gian-Piero Ringel
Undefeated (2011): Daniel Lindsay, T.J. Martin, Rich Middlemas

Kommentar: Jag har en känslosam relation till Paradise Lost-trilogin då alla de tre filmerna har berört mig mer än någon annan dokumentär och de blir bättre och bättre för varje del, tro mig. Wim Wenders experimentiella dansoperadokumentär, Pina, är en väldig vacker film men människoöden berör desto mer och Paradise Lost har hjälpt till att frige tre unga män från dödsdom och livstid, så jag tror och hoppas att det belönas då den är värd det! Och alla som inte sett det tre filmerna; se dem i tur och ordning för det är också värt det.

4 thoughts on “Jimmy tippar Oscarsgalan! (del 1)”

  1. Kul, jag kommer nog också tippa lite, men väntar ett tag till då jag har två filmer kvar jag vill se innan jag känner mig någorlunda klar.

    Känns inte som någon given favorit bland de animerade filmerna. Har förvisso bara sett Rango, men det känns lite svagt. Rango var helt ok, men var lite ojämn. Dock vore det kul om den vann.

    Håller med om att A Separation känns ganska given med tanke på manus-nomineringen. Men konstigare saker har hänt.

    Paradise Lost-trilogin har jag precis sett och skrivit om. Håller med om att det är dokumentärer som påverkar, och är mycket bra. Fast jag tyckte nog tvåan var lite svagare än ettan och trean. Men man bör se de tre efter varandra för bästa effekt.

    1. Jag tror helt klart Rango tar hem det. Dock är det ju ingen superfilm men den handlar åtminstone inte om zoodjur eller leksaker så den är ju väldigt originell i den animerade genren. 😉 Lägg till att jag snarare går in med ett kritiskt fördomsfullt öga när jag ser animerade familjefilmer, snarare än ett barns, lättsamma och rakt igenom naiva öga, vilket känns som en förutsättning i allt som görs i den animerade skaran av filmer som levereras till massan.

      Och ja, A Separation tar ju hem det på övriga galor åtminstone, men även Pans Labyrint hade fler nomineringar men vann ändå inte något pris i huvudkategorin Bästa utländska film, så vi ska inte ropa ”hej” ännu.

      Jag tyckte faktiskt Paradise Lost 2 var den mest gripande och omskakande filmen i trilogin för mig, även om tredje filmen ju blir den mest kompletta då den tar upp allt det tidigare och även allt nytt. Det jag saknade i första filmen var svar och en sida att stå på, även om det också var första filmens styrka.

      Men med andra filmen fick jag det och med tredje filmen drogs allt ett varv till och det läskiga i att bli känslomässigt drabbad och manipulerad blev mer påfallande för mig som tittare i uppföljarna, vilket gör att jag älskar dem ännu mer än den första i trilogin.

      Dock hade ju inte andra och tredje funkat så utan den första, så därför har jag lättare att bedömma trilogin som helhet och där får den givetvis full pott. Därför men inte bara därför ska den tredje också ha Oscarn! 🙂

  2. Ja, Paradise Lost blir ju nu helt klart en favorit att hålla koll på inför galan. Har bara sett Hell and back again av de andra – men har ju svårt att föreställa mig att någon av de andra filmerna ska kunna beröra mig lika djupt som Paradise 3.

    När det kommer till de animerade har jag bara sett Rango och känner mig nästan nöjd så. Har ingen större lust för de andra och bryr mig egentligen ganska lite om vem som vinner i slutändan.

    Av de utländska filmerna ska jag försöka se ett par stycken innan galan, åtminstone A Separation. Dock lite förvånad över att Almodovars lyckade The Skin I Live In inte klämde en nomineringar. En av årets bättre filmer alla kategorier i min mening.

  3. Ja, jag kommer nog inte heller se fler av de animerade filmerna så hoppas också på Rango, även om det är en svagare film än många andra års animerade filmer i mitt tycke.

    Just att Paradise 2 tog ställning och valde sida gjorde det hela mer uppenbart. Men samtidigt var jag fortfarande inte säker på att de tre var oskyldiga. Jag är fortfarande inte helt hundra på det, men det är lite det som är meningen tycker jag. Innan man hittat vem som faktiskt gjorde det kommer jag alltid ha en viss osäkerhet, även om den är liten i jämförelse med vad man hade efter att ha sett första filmen.

    Plox: The Skin I Live In var inte Spaniens Oscarsbidrag, så den kunde inte bli nominerad. Tycker nog den hade haft en bra chans annars, men föredrar definitivt A Separation, den är bättre.

Kommentera

