Snyftare – en bloggserie om filmtårar

Jag har i princip lämnat halloween bakom mig för denna gången och som kontrast satsar jag på nästa, lite annorlunda bloggserie.

Jag har blivit känsligare och känsligare med åldern men samtidigt är jag lite av en utmaningssökare när det kommer till film då jag gärna väljer de grövsta skräckfilmerna, de trippigaste mindfuck-rullarna eller de mest tragiska dramerna. Allt detta för en chans att bli så berörd som möjligt.

Den kommande tiden går jag igenom mina största snyftarfilmer. Närmare bestämt filmerna som fått mig att gråta eller snyfta mest framför TV:n under mitt liv, så var beredd på en totalt utlämning av mina mjukaste sidor! Jag kommer att ranka filmerna som gett mig flest ögonblick av tårögd blick i kombination med klumpar av sorg eller lycka i magen.

Grundkriterium: Jag ska ha blivit tårögd av filmen ett flertal gånger per visning. Alltså inte filmer med endast en eller ett par riktigt känslosamma scener, utan riktiga magslag av kärlek, godhet, lycka eller sorg.

Jag kunde inte enbart välja romantiska filmer då det bara är en liten del i den stora skaran av filmer som huggit spjut eller skjutit pilar i mitt arma hjärta, så jag har delat upp snyftfilmerna i sex olika kategorier för att skilja upplevelserna åt . Totalt 30 stycken filmer har förärats en listplats.

Kategorier (5 st filmer vardera):

  • Romantik
  • Familjen
  • Rädslan för det annorlunda
  • Utanförskapet
  • Förlusten
  • Den orättvisa verkligheten

Så det blir totalt sex stycken kommande inlägg där jag skriver närmare om min upplevelse med dessa filmer, som på något vis leker med mina känslor på ett sånt sätt att det visar sig i mina tårkanaler. Trevlig läsning!

3 thoughts on “Snyftare – en bloggserie om filmtårar”

  1. Spännande projekt! Kommer definitivt att följas.

    Har sagt det förut men passar på att säga det igen – filmer som på ett eller annat sätt får en att må – är lyckade filmer. Är ständigt på jakt efter fler också, så kanske kan ta med mig ett eller annat tips härifrån när du är färdig. 🙂

  2. Intressant projekt. Kommer följas. Starkt att lyfta fram sina mjuka och tåriga sidor, det kan ju ibland kännas lite… utlämnande. Är nyfiken på vilka filmer som kommer med på listorna.

    1. Ja, förhoppningsvis kan jag lyfta fram några filmer ni inte sett i alla fall, som ni kan få större inspiration av att se när de tas upp i det här sammanhanget. Det blir dock förvånansvärt lite av Dirty Dancing och barbröstade Patrick Swayze-filmer, även om Patrick har en liten hörna ändå, även i mitt flinthjärta. 🙂

Kommentera

