A Real Friend (2006)

Genre: Psykologisk rysardrama, Mysterium
Regi: Enrique Urbizu
Manus: Enrique Urbizu
Längd: 73 min
Skådespelare: Goya Toledo, Nerea Inchausti, Josep Maria Pou

En liten flicka ser mystiska skräckfigurer, men är detta i verkligheten eller endast i hennes fantasi?

Detta är en spansk skräckfilm för tv och ingår i 4-filmsserien ”Films to Keep You Awake”, med regi av Enrique Urbizu, som skrev manuset till Polanski/Depp-thrillern The Ninth Gate (1999). Och de flesta kvalitéerna med A real friend finns väl i manuset, för jag blir aldrig rädd eller gripen av de spanska budgetmonstren och knepen i just denna film.

Men det är en kul story, då den nyinflyttade, 12-åriga flickan i huvudrollen älskar skräckfilm, och i brist på riktiga vänner börjar se ”hemliga vänner” i form av Motorsågsmassakerns Leatherface och världens första filmvampyr, Nosferatu. Ironiskt nog skyddar dessa filmmonster henne från sin mörkrädsla. Filmens hela konflikt grundar sig i vad dessa låtsaskompisar ställer till där flickan vistar sig och vad flickans ensamstående mamma ska tro.

Ett klassiskt, psykologiskt rysargrepp som med rätt utförande alltid uppskattas av mig, men här går det inte hem – för min del. Tempot är segt och ointressant efter inledningen och jag tappar mitt engagemang. Den skulle nog med sin lågmäldhet fungera bäst som en novellrysarkortfilm för barn i mellanstadiet, men då bör sista halvan klippas ner redan i manusstadiet.

Det blir en hel del twistar men när det hela är slut så har jag inte riktigt förstått alls. Det känns som att allt tog en vändning för mycket, liksom.

2/5

One thought on “A Real Friend (2006)”

  1. Jag tyckte den här var rätt mysig när jag såg den första gången men vid en omtitt i våras upplevde jag den precis som du: seg och ointressant. Och absolut, det krånglas för mycket. Däremot gillar jag hur Leatherface blir en metafor för flickans eget oaccepterade beteende som hon håller kvar inom sig.

Kommentera

