”Who killed Rosie Larsen?”

Det här är ju egentligen en filmblogg, men nu ska jag för ovanlighetens skull prata lite TV (har inte följt en TV-serie sedan Dawson’s Creeks eftermiddagsglansdagar på 00-talet), då flera av mina intressen krockat i en intressant smäll i och med AMC:s nästa serie, kriminaldramat The Killing, som har amerikansk premiär 3 april.

TV-kanalen AMC har stått i framkant de senaste åren med succéer som Mad Men, Breaking Bad och The Walking Dead, så en viss dos kvalitet kan utlovas. Dessutom bygger The Killing på den danska succéserien Forbrydelsen (Brottet i svensk TV), som jag aldrig såg när den gick i Sverige, men som fått många lovord. Min exhaltering ligger dock främst i att svenskfavoriten Joel Kinnaman spelar en av huvudrollerna, i form av den kvinnliga huvudkaraktärens utredarkollega, mest mest av allt tack vare kopplingarna till världens bästa TV-serie alla kategorier – Twin Peaks.

Båda serierna kretsar kring utredningen av en mystiskt försvunnen, ung tonårstjej högst upp i norraste Washington, USA, där mörka hemligheter tycks grävas fram runt hennes anhöriga både inom familjen och skolmiljön, vilket påverkar fler än de närmaste. Dock är kopplingen ofrånkomlig i och med den högst medvetna taglinen ”Who killed Rosie Larsen?”, vilket återspeglar Twin Peaks välkända fråga; ”Who killed Laura Palmer?”.

Det ska bli extra intressant att följa Joel Kinnamans första internationella insats och se ifall AMC kan göra något eget av det danska originalmaterialet då de väljer att göra 13 entimmesavsnitt – minst. Gör dock inte om Twin Peaks-producenternas misstag och vänta ut rätt läge att avslöja mysteriet som hela serien bygger på. I Bästa fall är dock kanske inte frågan ”Vem mördade Rosie Larsen?” det enda som kommer få mig att återkomma vid den här intressanta TV-satsningen, drygt 20 år efter att alla undrade vem som egentligen mördade Laura Palmer…

3 thoughts on “”Who killed Rosie Larsen?””

  1. Låter rätt intressant. Men för rättvisans skull (och för den besserwisser jag är ;D) måste jag påpeka att avslöjandet av Lauras mördare framtvingades av TV-bolaget. Lynch och Frost ville hålla på hemligheten lääänge, kanske för alltid.

    1. Ja jo, jag vet det – egentligen, men jag hittade inte ett bättre ord än ”producenterna” för de som bestämde över de riktiga producenterna – Lynch och Frost. 😀 Som den besserwisser även jag är, så vill jag försvara mig där. ;D Måste nästan se igenom Twin Peaks igen snart också, då det var mycket mer än ett år sedan jag såg det senast nu. Sedan jag såg det första gången så varvade jag igenom säsongen två gånger till direkt efter varandra, innan jag tog en paus på kanske ett halvår och sedan såg jag igenom det minst en och en halv gång till. Måste ha varit det jag blivit mest beroende av i brist på vanliga droger, och det är alltid kul när det finns människor att prata om det med. 🙂

Kommentera

