I rymden finns inga känslor (2010)

Genre: Relationskomedi
Regi: Andreas Öhman
Manus: Andreas Öhman, Jonathan Sjöberg
Längd: 85 min

Simon har Aspergers syndrom och tycker inte om förändringar. Han bor tillsammans med sin storebror Sam och hans flickvän Frida, men hon tröttnar på att deras liv ständigt måste anpassas till Simons behov av bergfasta rutiner och lämnar dem. Simon vill att allt ska vara som förut och när han inser att Frida inte kommer tillbaka bestämmer han sig för att själv hitta en ny flickvän till Sam.

Filmen baseras på kortfilmen med samma namn, som tack vare sin popularitet förlängts och blivit denna långfilm.

I Rymden Finns Inga Känslor är en film som behandlar en seriös relationshistoria, men gör det på ett ganska allvarslöst sätt genom sin lättsamma ton. Det bästa med denna långfilmsversion är att den blivit bättre av långfilmsformatet och tillför mer känslor än vad kortfilmen hade. Filmen berör i sina bästa stunder på ett relativt okonstlat sätt, även om den medvetet mest vill gå på spåret att vara en lättsam komedi utan speciellt mycket tyngd.

Karaktären Simon (spelad av senaste Skarsgårdtillskottet, Bill Skarsgård) har Aspergers syndrom vilket i hans fall visar sig genom en strikt punktlighet, noll känsloliv och en dragningskraft till allt som är runt och oföränderligt. Bilden av en person med Asperger blir väl inte helt sanningsenlig i och med Bill Skarsgårds porträtt av Simon, men han är flera gånger lite småkul med sitt dumgulliga uttryck.

Bill visar dock inte någon naturbegåvning och Guldbaggenomineringen var överdriven. Jag hoppas få se honom i en mer utmanande roll och annan genre inom det kommande året, så att han verkligen får visa vad han går för och inte fastnar i komedifacket.

Cecilia Forss i rollen som den spontana och glada ”kompisen” är egentligen filmens starkaste kort på skådespelarfronten. Hon känns inte så spelad och scenerna med Bill bjuder på kemi och en större spontanitet än resten av filmen. Paret som spelar Simons bror och dennes flickvän – Martin Wallström och Sofie Hamilton, är stundtals bra och ofta lite teatralt överdrivna, men det fungerar okej ändå.

Framförallt är det en färgglad film med en visuell tanke som hintar om serietidningsestetik och med finurliga små grafikeffekter som livar upp vissa händelser. Filmen har ett flertal små, lustiga scener som egentligen inte tillför till handlingen men till filmens komiska sida. Definitivt hyfsad underhållning för stunden med en värme som sitter kvar även ett tag efteråt, tack vare ett snyggt slut.

6/10

Fotnot: Svensk dvd- samt bluray-release imorgon (26 januari).

3 thoughts on “I rymden finns inga känslor (2010)”

  1. Vill definitivt se denna. Dock blev jag inte speciellt imponerad av klippen jag sett från den. Jag gillade Skarsgård i ”Himlen är oskyldigt blå” men han tycks tyvärr spela samma roll här…

    1. Ja, rollen som loser är den enda jag sett honom spela hittills vad jag vet, så jag vet inte om det är så långt hans kapacitet sträcker sig eller om han inte får bättre roller – antagligen kan det vara det sistnämnda i kombination att han vill ha huvudroller och då inte får bättre? Var inte särskilt imponerad av honom i Kenny Begins tyvärr.

  2. Jag har Asperger syndrom. Som framgår av debattinlägg på olika internetforum så varierar reaktionerna hos andra personer med Asperger syndrom. En del har reagerat lika negativt som jag själv.

    I flera år har jag filmat och skickat till föreningsdrivna lokal-TV-stationer runtom i Sverige, för att främja rättigheter för oss som har psykiatrisk diagnos. Jag förstår inte varför de som vill skildra en minoritetsgrupp har så svårt för att först kontakta oss som tillhör ifrågavarande minoritetsgrupp. Personer som tillhör andra minoritetsgrupper har ju i andra sammanhang protesterat av motsvarande skäl.

    Jag har skrivit till produktionsbolaget som producerade filmen, till SVT som finansierade den kortare TV-versionen, till SF som distribuerar filmen och till Svenska Filminstitutet som finansierade långfilmen. Jag tycker det talar för sig själv att ingen svarat.

    Göran H I Johansson, Lund

Kommentera

