Första bilden från rebooten av Spider-man

Första bilden på Andrew Garfield (The Social Network) som Peter Parker/Spider-man i Marc Webbs ((500) Days of Summer) reboot av Spider-Man-filmfranchisen har, så att säga, läckt ut och jag ville bara slänga ut en snabb kommentar om det.

Först och främst är jag ganska positiv över castingen av Andrew Garfield som nörden tillika väggklättraren Peter Parker, då jag först var skeptisk till att ens försöka casta någon annan än Tobey Maguire i den rollen när han kändes som klockren för att vara en vetenskapsnörd med superkrafter. Garfield har dock något som Maguire saknar och som jag ser på denna första bild. Han har den långsmala kroppen som gör att han passar in i bilden jag fått efter en hel barndom och ungdom läsandes Spindelmannen-tidningar. I de senaste tre Spider-Man-filmerna har allas våran kvartersspindel snarare sett kraftig ut i den tjocka latexdräkten.

Vissa tycker nog att den nya dräkten och den mer smala kroppsbyggnaden som Garfield besitter påminner mer om den spindelskepnad som serietidningsfansen har fått bekanta sig med paralellt under 2000-talet – och då pratar jag alltså om den ”upphottade” serien Ultimate Spider-man. Jag tycker att mönstret på dräkten för tankarna ditåt och ska jag vara petig så känns det lite väl flashigt jämfört med det traditionella mönstret, men kroppsbyggnaden är klockren jämfört med originalserien snarare än den amerikanska mangaserien.

Om filmen sedan överträffar Sam Raimis Spider-Man-filmer återstår att se 2012 då filmen har premiär…

2 thoughts on “Första bilden från rebooten av Spider-man”

  1. Jag har inte sett de tidigare filmerna, men däremot imponerades jag av Garfields skådespeleri i ”Red Riding”-trilogin som jag skrev om förra veckan (herregud, det känns som en evighet sen…).

    1. Ja just ja, han är med där också. Jag såg första Red Riding-filmen på Stockholms Filmfestival för två år sedan och tyckte den var hyfsat bra, men minns inte exakt vad jag tyckte om Garfield, även om jag minns hans karaktär. Kände inget direkt sug dock efter att se de återstående två filmerna, men det blir väl kanske av någon gång trots allt.

Kommentera

