Children of the Corn (1984)

Genre: Rysare
Regi: Fritz Kiersch
Manus: George Goldsmith, Stephen King (novell)
Skådespelare: Peter Horton, Linda Hamilton
Längd: 92 min

En dag anländer en ondskefull pojkpredikant till den lilla staden Gatlin med ett budskap till barnen: ”Endast människoblod kan göra marken fruktbar igen och rädda skörden”.

Stephen Kings korta novell blev till en hel långfilm som lämnar en del att önska. Novellens koncept är bra, med djävulska barn som vänt sig över de vuxna och skapat ett eget folk. Jag läste novellen när jag var yngre och vet att jag kände av den där typiska, kusliga stämningen som Kings alster ger och som filmatiseringarna extremt sällan lyckas få till.

I Children of the corn blir det aldrig läskigt och jag höll på att somna mitt på dagen när jag såg den. Effekterna är också under alla kritik med dagens mått mätt. Skådespeleriet är dock mycket bra från i stort sett samtliga och det är ganska imponerande, då majoriteten av skådisarna är ungar. Men den här historien gör sig bara bra som novell och jag kan för allt i världen inte fatta att det gjorts typ 7-8 uppföljare efter denna.


4/10

One thought on “Children of the Corn (1984)”

Kommentera

