Halloween 5: The Revenge of Michael Myers (1989)

Genre: Slasher
Regi: Dominique Othenin-Girard
Manus: Michael Jacobs, Dominique Othenin-Girard, Shem Bitterman
Längd: 96 min
Skådespelare: Donald Pleacence, Danielle Harris, Ellie Cornell, Billy Hill, Tamara Glynn

Detta är en direkt uppföljare till Halloween 4 (du bör ha sett föregångaren innan du ser denna), och vid det här laget vet man vad man har att vänta sig. Det vet även småflickan Jamie (mycket bra spelad av Danielle Harris), som ett år efter förra filmen har börjat fått någon luddig, telepatisk ”connection” med Michael Myers, vilket Dr.Loomis gärna drar nytta av (ännu en gång av Donald Pleasence).

Faktum är att Loomis håller på att tappa kontrollen i sin besatthet över Myers, vilket sänker filmens realism och hans karaktär, men ökar underhållningvärdet! För den här filmen är mest kul att se, och det verkar vara det som är meningen då man tagit med två lustiga Bill & Bull-poliser och en stum, bilkåt ungdomsligist som höjer den kvalitén och som jag gillade.


Spänningen är aldrig särskilt hög då man i princip vet vilka som kommer dö och vilka som kommer överleva. Dock ett plus i kanten för utvecklingen av ungdomsgänget i filmen, som jag hinner lära känna tillräckligt bra för att gilla och sympatisera med när det börjar bli knivigt (höhö). Måste också ännu en gång höja rösten för småungen Danielle Harris prestation. Trots att hennes intriger är ganska fåniga så gör hon det ändå strålande och jag är mycket imponerad över hennes inlevelseförmåga, som är högt över det normala för hennes ålder (knappt 12 år).

Slutet av filmen är också över förväntan och allt detta höjer betyget. Ganska bra klass för att vara den fjärde Halloween-uppföljaren – och mycket bättre än vilken Fredagen den 13:e som helst.

 

 

3/5

3 thoughts on “Halloween 5: The Revenge of Michael Myers (1989)”

  1. Jag måste erkänna att jag tycker denna är riktigt dålig (men fortfarande bättre än sexan så klart). Däremot anser jag att masken, trots att den inte riktigt är i samma stil som i originalet, av nån anledning är riktigt otäck. Kanske för att den ser så ilsken ut på något sätt.

    1. Ja, filmen kan inte anses som bra ur skräckfilmssynpunkt, men charmig på något sätt. När jag skulle välja bilder från filmen och fick återse hur masken såg ut så blev jag nästan förvånad över hur stel och annorlunda den var – egentligen fånig, men det var inget jag tänkte när jag såg filmen. 🙂

Kommentera

