The Wicker Man (2006)

Genre: Mysterium, Rysare
Regi: Neil LaBute
Manus: Neil LaBute (baserat på originalmanus av Anthony Shaffer)
Längd: 102 min (directors cut)
Skådespelare: Nicolas Cage, Ellen Burstyn, Kate Beahan

En sheriff undersöker försvinnandet av en ung flicka från en liten by på en ö, när han snart märker att det ligger större mysterier bland bybefolkningen. 

Nicolas Cage tar sig ann skräckfilm i och med sin huvudroll i denna impopulära remake av Robin Hardys kultklassiker The Wicker Man, från 1973 (vilken jag gav 7/10 i betyg).  Historien har flyttat sig från de brittiska öarna till förenta staterna. Christopher Lees Lord Summerisle har ersatts av en kvinnlig motsvarighet i form av Ellen Burstyn (Exorcisten, Requiem for a Dream).

Jag hade tidigare sett det sjukt roliga highlights-klippet på youtube från den här filmen och förväntade mig därför en film så dålig att den är rolig, men Wicker Man överraskar mig faktiskt en del. Nicolas Cage må vara helt fel person att castas till en rysare, för han är en entertainer och inte någon man relaterar till – han är den stora anledningen till att filmen blir hånad. Samtidigt skapar han intresse och tillför en hel del komik (”How did it get burned? How Did it get burned, how did it get burned?”), vilket är en kvalitet filmen inte borde ha men har.

Cage hinner med att knocka några damer, få paranoida attacker, slåss i en björndräkt och skrika åt honungsbin och det räcker för att sätta ett personligt avtryck i ytterligare en film. Dock inga Elvis-referenser den här gången. 

Annars gillar jag den nybyggargamla öns miljö väldigt mycket och det bygger upp en obehaglig och mycket underlig atmosfär. Byborna lever efter 100 år gamla förutsättningar, med skilnnaden att det är kvinnorna som härskar över männen, bokstavligt talat. Jag både skrattar och ryser åt den här remaken, för den visar både potential och komisk (o)timing. Väl värd en titt och bortser man från Cage (vilket är omöjligt) så är det en hyfsat bra remake, då även originalet hade sina komiska avstickare och var faktisk mindre läskig än denna.

Värt att nämna är att David Lynchs parhäst Angelo Badalamenti står för filmens musik, dock utan att sätta några större avtryck.

 

 

5/10

  

Fotnot: Här finns några youtube-favoriter från filmen. Nicolas Cage är hysteriskt rolig – eller i minsta fall hysterisk…

2 thoughts on “The Wicker Man (2006)”

    1. Japp, jag har sett originalet – blev riktigt pepp på att se den för några år sedan, efter att ha sett de sjuka bilderna på polismannen som blir omringad av olika personer med maskeraddjurmasker. Jag tyckte filmen definitivt hade en fin känsla, även om jag aldrig fann den särskilt läskig. Dags för en omtitt snart tror jag.

Kommentera

