Donkey Punch (2008)

Genre: Psykologisk rysare
Regi: Oliver Blackburn
Manus: Oliver Blackburn, David Bloom
Längd: 99 min

En rysare mer åt det psykologiska hållet är denna brittiska ”tonåringar på semester”-film, som handlar om ett tjejgäng som reser till Spanien för att festa och träffar ett grabbgäng som råkar ha en båt helt för sig själva och bjuder ut tjejerna på en privat fest ute på havet.

Det känns lite som en modern version av The Last House on The Left, med liknande moraliska dilemman fast här är problemen mer komplexa och händelserna är inte direkt lika svartvita – tillit och hämnd är inget som tas upp på samma sätt. Det tråkiga med den annars välspelade berättelsen är att historien i stort är rätt förutsägbar trots intrigerna mellan båtens besättning och därför blir det svårare att sympatisera med karaktärerna.

Bifogad bild

Jag har lite svårt att sätta fingret på vilken publik filmen är anpassad för – jag velar mellan att tycka att det är en film där tjejerna mest är dött ögongodis åt det manliga könet och det bygger inte upp min sympati för dem, men samtidigt kan jag inte påstå att jag sympatiserar med killarna heller.

Resultatet blir att jag följer ett gäng ungdomar som jag inte bryr mig speciellt mycket om och den jag gillar blir mest instängd i ett hörn utan att påverka, vilket också gör att filmen känns lite för utdragen. Tråkigt med en film som annars har bra skådespel och ett snyggt, rörligt foto med effektiv klippning och stämningsfylld musik. Filmens två inledande låtar är för övrigt hämtade från svenska artister – The Knife och Peter, Bjorn & John.

Skulle vara intressant att se hur kvinnor respektive män uppskattar Donkey Punch (filmen alltså), för jag kan inte sluta tänka på hur könen portätteras genom filmen.

Bifogad bildBifogad bildBifogad bild
5/10

Kommentera

