Halloween (1978)

Genre: Psykologisk rysare, Slasher
Regi: John Carpenter
Manus: John Carptenter, Debra Hill
Längd: 101 min (extended cut)
Skådespelare: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence

Slasher-klassikern över alla andra! Den är, efter alla eftertappningar, inte lika läskig som när den först kom ut, men jag kan inte säga mindre än att den är mycket spännande och som gjuten för att se i höstmörkret. Ni vet vad den handlar om, så jag behöver inte berätta historien om Michael Myers för er.

John Carpenter har gjort ett kanonjobb med den här produktionen, då han med väldigt små medel (pengar) har utnyttjat allt som inte går att köpa för pengar – alltså talang och kärlek. Skådespelarna är mest okända barn och ungdomar som är bra på att spela sig själva och därför gör ett bra jobb, och dialogen i filmen känns nästan lyckad på ett improviserat sätt eftersom den kommer så naturligt från dem som för tillfället råkar öppna munnen. Jamie Lee Curtis – ”the scream queen”, är utmärkt och Donald Pleasence är mer återhållsam och inte lika teatralisk här som i uppföljarna – det beror dock mest på dialogen och inte hans sätt.

Bifogad bild

Fotot är skickligt genomfört – och precis som i The Thing så är det egentligen inte häpnadsväckande, men jag lägger ändå märke till hur skickligt och genomtänkt fotat allt är. Sekvenserna med det smygande point-of-view-fotot finns hela tiden med och skapar en krypande känsla av iaktaglelse, och denna film plockas ofta fram i undervisningssyfte just på grund av detta grepp. Enkelt, men skickligt.

Musiken i sin tur, av Carpenter själv, är klassisk och varje stycke av soundtracket sitter som en smäck och lyfter allting ett steg ytterligare. Hör man en melodi från Halloween-soundtracket så är det som många redan sagt före mig – man börjar se sig om ”för säkerhets skull” och känner hur hjärtslagen accelererar. Även musiken av Blue Öyster Cult och Nan Vernon, bland andra, tillför någon slags realistisk känsla som är svår att förklara – men det känns helt rätt att använda den och det visar på känsla.

Halloween är utan tvekan den bästa slasher-serien av de tre stora (Elm Street, Fredagen den 13:e och Halloween) och ingen av uppföljarna har överträffat originalet – oavsett om man söker spänning eller bara underhållning.

8/10
Annonser

2 thoughts on “Halloween (1978)”

1. Bra skrivet! Och kul att du också uppmärksammar fotot, det brukar ju vanligtvis inte nämnas i samband med ”Halloween”. Detta är min absoluta favoritskräckfilm och en av mina favoritfilmer överhuvudtaget. Oöverträffad än idag. Jag kommer förresten presentera en scen ur den förlängda TV-versionen på bloggen inom en snar framtid!